Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Hur var det här då?

 

Jodå, tackar som frågar, sonen är snart ett och ett halvt år och jag kan numer oftast gå nästan normalt (om än långsamt) i trappor. Jag kan  gå till stallet (oftast med kryckor men ibland utan), jag kan köra bil (automat) korta sträckor. Jag kan lyfta min son ur hans matstol nästan utan att det gör ont (alla fall ibland) Jag kan lyfta upp honom från golvet när han hjälper till och klättrar och ibland även när han inte varken vill eller hjälper till, fast det gör såklart ondare.

Jag kan klä på mig stående, långsamt och fokuserat, men det får mig att känna mig lite mer normal.

Jag går riktigt bra utan kryckor vissa dagar och riktigt bra med kryckor andra dagar och inte särskilt bra överhuvudtaget vissa dagar.

Jag böjer mig rätt bra en del dagar och inte bra alls en del dagar.

Jag gör mina hemövningar varje dag (erkänner.. Inte när jag hade magsjukan..) jag tränar två ggr i veckan hos sjukgym.

Jag håller på att lära mig prioritera… jag börjar bli bättre på att vila… tror jag..

Så varför kan jag inte bara vakna imorgon och vara smärtfri och normalrörlig?

Jag kan ju oftast röra mig rätt bra inne på dagarna bara jag ser till att vila ordentligt mellan göromålen.

Igår var jag jätteduktig och tog med mig datorn och gick och la mig tillsammans med sonen halv sju, eftersom smärtan vägrade ge sig och inte ens ville bli bättre av vila. Sängen i sovrummet är mjukare och med lite kuddar (faktiskt inte fler än fyra nu för tiden) ligger jag bättre avlastad där än här nere i vardagsrummet. Och då var jag jättebra i morse. Men varför ska jag behöva bli sämre direkt jag blir lite glad och gör lite för mycket. Tog en timmes kortare vilopaus än pysseltid och sen var det kört. Så då ligger man här igen då. Som en död sill och fördriver tiden med att skriva ungefär 1000 listor på saker jag ska komma ihåg och vad som behöver handlas och vad vi ska äta i veckan och till jul.. Och julklappar… och saker som behöver göras och saker jag vill göra och saker jag måste göra oavsett.

Planen var att sopa golven, men idag prioriterade jag mina fina hästar så dom fick gå nakenfisar några timmar i det fina vädret. Alltså två promenader till stallet, säkert 20-30 m enkel väg. Så man får ju förstå att det blir sängläge några timmar efter andra promenaden, jag ska ju ändå laga middag också. Och hur mycket ska en 38 årig enbarnsmamma klara av eg?

Önskelista till tomten eller vem som helst som gärna uppfyller önskningar ;)

En ny kropp tack…

Eller om det är enklare kan jag nöja mig med bara lite smärtfrihet säg…. 4 dagar i veckan? 2? 1 dag då?

#1 - - Anne Høidahl:

Hei og god advent!

Du er flink/duktig! Jeg håper du ikke syns det er for frekt av meg å påpeke dette - jeg mener ikke å være frekk! - men du har selv skrevet om muligheter som du ser er der for å redusere smertene:
"Jag kan ju oftast röra mig rätt bra inne på dagarna bara jag ser till att vila ordentligt mellan göromålen." Husk: Hvile defineres som trening for oss med foglossning! Lykke til med å trene mer!
"Sängen i sovrummet är mjukare och med lite kuddar (faktiskt inte fler än fyra nu för tiden) ligger jag bättre avlastad där än här nere i vardagsrummet." Så hvorfor ikke få en like mjuk madrass plassert i ditt vardagsrum - ja, om du ønsker å tilbringe tid der?
Gir det mindre smerter om du bruker krykkene hver gang du går til stallen?
Jeg tror du selv er din egen julenisse/tomte fordi du kan gi deg selv flere smertefrie timer - om du ser mulighetene i alle de erfaringen du allerede har og skriver om i din meget gode blogg. Lykke til!

Svar: Hej! Jag tycker inte du är fräck och jag vet att du har rätt :) Men jag är så less på att vila att jag snart blir galen!! Och det där med madrassen har jag tänkt på tusen gånger, men så tänker jag att, snart är jag ju bra igen, onödigt att köpa fler madrasser :) som att skjuta sig själv i foten litegrann ;) Till stallet går jag bara utan kryckor när jag känner mig riktigt stark, tänker att det är bra träning. Jag har alltid med kryckorna om jag känner att dom behövs. Tack för att du läser min blogg :) mycket trevligt att höra ifrån dig ibland :)
Maria