Länkar, Privat Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Lite funderingar om hormoner

Av en slump hamnade jag på en raw-food sida idag, och där stod det att

Macapulver

Macaroten ses som en adaptogen. Med en adaptogen menas ett livsmedel som kan reglera hormonbalansen i kroppen samt avhjälpa många skilda fysiska problem.

Genast drog min foglossnings-bot-sida igång och började fundera på om man kunde göra något för kroppen genom att balansera hormoner. Det är ju trots allt dom som ställer till det till att börja med. Men en snabb sökning på Wikepedia gav detta resultat:

Maca har visat sig helt sakna effekt på reproduktionshormoner hos försökspersoner i en vetenskaplig studie från 2003. Inget av hormonerna LH, FSH, prolaktin, 17-alpha hydroxyprogesterone, testosteron resp 17-beta estradiol påverkades av preparatet

Dock visade sig studien vara gjord på vuxna friska män, så jag vet inte om det är någon skillnad om man skulle göra testet på kvinnor. Och östrogen står ju inte med (av förklarliga skäl) om det nu har någon betydelse. Jag har inte läst studien men så här heter den.

Gonzales, GF et al. Effect of Lepidium meyenii (Maca), a root with aphrodisiac and fertility-enhancing properties, on serum reproductive hormone levels in adult healthy men. J Endocrinol. 2003 Jan;176(1):163-8.

I samma veva läste jag lite om sköldkörteln på en sida som heter kostkoll.se

Jag vet ingenting om sidan egentligen, men det stod såhär om

Sköldkörtelns

påverkan på kroppen
Sköldkörteln påverkar allt från din fertilitet, till tillväxt (tillväxthormoner), cellens ämnesomsättning, din matsmälting, muskel- och nervaktivitet. Om du äter för lite protein eller har problem med din spjälkning (sönderdelning) av proteinkedjorna, så kan brister på aminosyrorna uppstå och efterföljande problematik som låg eller hög produktion av sköldkörtelhormon. Den låga produktionen härrör ofta till matsmältningsproblem medan trauma, hormonförändringar vid pubertet, graviditet och klimaterie också är vanliga orsaker.

 

Och började fundera igen, det händer ju att kvinnor som är i stort sett symptomfria får problem med sin foglossning igen i klimakteriet. Och det är ju i graviditeten foglossningen kommer för dom flesta. Och i puberteten kommer mensen. Jag vet inte hur det är generellt, men jag har alltid haft ganska jobbiga menstruationer, både humörmässigt och kroppsligt. Man kanske skulle be att få göra ett sköldkörteltest J

Här kan du läsa hela sidan om sköldkörteln:

http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=419&print=1

Jag har såklart inga belägg för att det skulle påverka, det är enbart mina egna funderingar.