Forskning/avhandling/studier, Länkar, användbar information Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Thomas Torstensson

Jag har bestämt mig för att ägna en notis åt Thomas Torstensson. Dels för att det finns en del länkar jag kan länka till och dels för att jag själv varit hos honom på utredning och nu följer hans rehab-plan med hjälp av min vanliga sjukgymnast.

 

Inte direkt graviditetsrelaterat men ändå bäckensmärta i kombination med överrörlighet.

http://steloperation.bloggplatsen.se/2012/11/09/8967873-2010-jag-far-ratt-diagnos-efter-15-ar-m-backensmarta/

Foruminlägg om känslan att bli bekräftad i sin smärta.

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1034884-N%E5gon-som-behandlats-i-Sundsvall

I mittnytt

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/lotta-blev-fri-fran-sina-smartor

Thomas Torstensson har även varit med som sjukgymnast på ungdoms-OS flertalet gånger. Inte heller bäcken-gravidrelaterat, men jag tar med det ändå.

http://dagbladet.se/sport/nyheter/1.2242424-arofyllt-uppdrag-vantar-for-thomas-torstensson

Från Dagens sjuksköterska, en artikel om behandling av bäckensmärta

http://www.dagenssjukskoterska.se/nyheter/forskning/ny-behandling-vid-foglossning/

Från babyvärlden, jag vet att jag lagt ut den förut, men jag tycker den är värd att läsas, dessutom har Torstensson lagt ut sin mailadress i tråden under. Ett litet tips bara J

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Ska-man-bara-sta-ut-med-smartan--Varannan-kvinna-drabbas-av-foglossning/

Här är forskning där han medverkat

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23713407

Lite mer forskning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19934804

#1 - - Carolina:

Hej

Jag blir tårögd av att hittat din blogg, läsa om att Thomas finns.
Jag har smärta i höft/ben sen 6 år tillbaka sen mitt första barn föddes, hela graviditeten gick jag med foglossning och efter gav det Aldrig med sig och sen har jag fött två barn till och foglossningen blev värre och nu är minsta 20 månader och jag försöker leva ett normalt liv med mina tre barn, jobb, hus och djur.
Dagligen har använder jag mitt bälte runt höften men ändå har jag så ont så jag ibland inte kan röra höger ben, kan inte klä av mig, kan inte sova mm.

Det känns "skönt" att läsa att det finns fler än mig med problem.

Vet du hur man får kontakt med Thomas? Jag har googlat utan resultat.

Vänliga hälsningar
Carolina

Svar: Hej!Fy som du har det! Stackars stackars dig! Jag tycker absolut du ska kontakta Thomas. Jag antar att du kan få tag på honom genom att ringa sjukgymnastiken på Sundsvalls sjukhus. Men jag kan ge dig mailadressen så kanske du kan be att han ringer upp. Just nu är han på semester. Åter den 17 mars har jag för mig.
Mail: [email protected]

Hur klarar du att överleva när du har det sådär? Har du inte fått nån hjälp alls? Du måste absolut söka hjälp.
Vill du ha mer hjälp eller stöd eller nån att prata med får du jättegärna kontakta mig på [email protected]. Jag hjälper dig gärna om jag kan.

Med vänlig hälsning Maria
Maria

#2 - - Evelina:

Tack för din text och länkarna! Jag har träffat tre barnmorskor, två läkare och en sjukgymnast angående foglossning och i samtliga fall har jag bedömt att jag är mer påläst än de. Helt galet att det kan vara så!
Min erfarenhet är att ju mer stilla jag är desto bättre är det.
Har läst om några tjejer som blivit bra efter en Voltaren-kur. Något du har hört om?

Svar: Hej! Vad glad jag blir att du har lite nytta av det jag samlat ihop :) Jag har oxå hört att en del blir bra efter en kur antiinflammatoriskt, jag antar att det i deras fall "bara" rört sig om en inflammation, medan vi som inte blir hjälpta av det har nått mer krångel. Ju mer man läser desto mer inser man att hur mycket som helst kan hända både under och efter en graviditet. Tyvärr så är ju vården som många av oss märkt inte särskilt intresserade.
Jag håller med om att vila är det som tar bort värken överlägset bäst. Tyvärr gör det ju även att musklerna förtvinar och då blir åtminstone min smärta värre eftersom det inte finns nånting som försöker "hålla ihop" kroppen. Bokstavligt talat tycker jag det känns som att överkroppen "ramlar ner" i bäckenet och höfterna försöker gå så gott dom kan där ute på kanterna.
Så fortsätt läsa på och fortsätt leta efter någon som kan något. Känns tröstlöst, men det finns dom som faktiskt kan nått och dom som är intresserade. Ibland räcker det att hitta någon som bara är intresserad av att hjälpa till och lära sig mer.
Jag hoppas att du också har det bättre nu på sommaren när värmen kommit!
Och Tack för kommentaren :) Det är så trevligt med kommentarer!
Mvh Maria
Maria