Privat Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Kraniosakral terapi

Jag ska testa Kraniosakral Terapi. Helt enkelt därför att jag hatar att inte ens försöka göra någonting annat än att vila och bara röra mig så mycket att jag inte får ont. (vilket faktiskt är i stort sett omöjligt när allt gör ont..) Men, min allra underbaraste svärmor har gått hos en kvinna som även gör hembesök.
Det är ju en förutsättning eftersom jag får så ont av att åka bil och gå och ligga på hårt underlag.
 
Min förväntan på KT är inte att min bindväv och mina ledband ska läkas ihop på en vecka istället för dom 6-12 veckor jag nu håller på att jobba mig igenom, utan att alla små spänningar i mjukdelarna runt omkring ska släppa så jag får mindre smärta och att kroppen då ska kunna använda all energi åt att läka bindväv och ledband istället för att även försöka lösa massa extra spänningar.
 
Om min plan fungerar får vi väl se. Jag fick min första behandling i onsdags för två dagar sedan.
För att överleva hela behandlingen la vi på en extra madrass på behandlingsbänken och stöttade även upp mig med kuddar. Jag var ändå tvungen att byta ställning några gånger för att det skulle gå att genomföra behandlingen.
 
Innan behandlingen började frågade hon lite om var jag hade ondast och sådär. Jag kunde inte ge något direkt svar annat än ländrygg och bäcken. Olika ont på olika ställen beroende på vad jag gjort innan.
 
Sedan la hon händerna precis där nacke och huvud möts och så satt hon så en stund.
Efter en stund frågade hon om jag inte hade lite extra besvär med svanskotan. Jag blev lite paff eftersom jag alltid har ont i svanskotan, jag har även brutit den två gånger så den tänker jag inte ens på eftersom jag räknar med att den ska kännas :)
Energin rinner på bra ner till svanskotan sen stannar den där jättelänge innan den vänder sa hon.
 
Eftersom jag har svårt att ligga länge i samma ställning fick hon börja om några gånger, och hon behandlade även över höfter bäcken och svanskotan. Det var fler gånger som hon kommenterade saker som stämde överens med min smärta, bland annat att hon tyckte det kändes som det strålade ner i benen. Särskilt höger ben har jag smärta som strålar ner, ibland ända ner i foten och gör det svårt att gå. Inte varje dag, men det händer några gånger i veckan allafall.
Jag kan helt klart säga att jag är faschinerad :)
 
Senare på kvällen hade jag ohyggligt ont och jag var tvungen att ta värktabletter för att kunna sova. Hela dagen igår hade jag också väldigt ont.
 
Jag vet inte om det beror på att jag låg hårt drygt en timme eller om det har med behandlingen att göra. Men även om jag hade väldigt ont kändes inte bäckenet lika stagnerat igår som det brukar, och den ihållande molande värken i höger höft har inte varit lika ihållande. Dessutom något jag verkligen uppskattar är att domningarna i rumpan har inte kommit tillbaka ännu :) dom försvann under behandlingen. Jag antar att dom kommer tillbaka, men just nu njuter jag av att min rumpa känns hel :) och rund istället för platt :)
 
vi ska höras om nån dag igen, men jag tror jag bokar en ny tid, man måste ju ge det en chans. Och skulle det hålla domningarna i rumpan borta och kanske minska pirrandet i svanskotan och göra att höger höft tillåter sig lite smärtpauser vore det ju riktigt trevligt :)
 
jag återkommer med mer info :)