foglossning.blogg.se

Här tänkte jag samla information om foglossning under och efter graviditet. Då jag själv drabbats och söker med ljus och lykta efter information tänkte jag samla det jag hittar och hoppas att andra ska kunna få lite hjälp på vägen och kunna hitta information lite lättare :)

Tips och råd

 

En norsk sida med tips och råd om både bäckensmärta och kronisk smärta, mycket läsvärd!

http://www.lunestad.com/

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Vad är en låsning?

http://friends-forum.mosken.com/viewtopic.php?t=17123/t/L-sning-i-ryggen-video.html
 
beskriver bra vad en låsning eg är, ex är en låsning i ryggen
Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Anatomi bra bilder

http://friends-forum.mosken.com/viewtopic.php?f=72&t=24025
 
Forumet är för kronisk smärta och det finns massa bra tips och råd och länkar
 
När jag tittar på dom här bilderna blir jag både glad och ledsen samtidigt. Glad för att dom visar det jag känner och ledsen för att dom visar det jag känner.
Jag försöker rätt ofta intala mig att jag nog inte har ont. och i stort sett varje dag försöker jag intala mig att även om det gör ont och så, så är det nog inte foglossning längre utan kanske mer brist på rörelse.
 
Jag blir alltid motbevisad.
 
bläddra runt lite på forumet och få lite tips och råd vettja :)
 

Värt att tänka på

Piriformismuskeln som visas på bilderna är riktigt på tapeten i Danmark. Att få hjälp att träna den verkar hjälpa många där tillsammans med en speciell ledkiropraktik som är väldigt mild.

 

Den här filmen visar bäckenet runt om

http://lkb.no/wp-content/uploads/LKBekkenfilm.gif

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Träning och framsteg

Jag har varit lite frustrerad sen jag skrev sist, dels för den förbeskade idiotförkylningen som tycks ha bosatt sig i min kropp om än i graden light just nu. Dels för att jag hatar att ställa in träningar.

Jag bestämde mig för att åka på förra träningen ändå. Eftersom träningen knappt kan räknas som träning bestämde jag att det fick gå ändå. Så jag drog iväg, noterade när jag satte mig i bilen att bensinlampan började lysa. Inga problem tänkte jag, jag tankar på vägen hem.

Lite drygt halvvägs lägger bil…. massa fula ord….. Av. Bara sådär.

Jag hade såklart inte klätt på mig för att vara ute i minusgrader eftersom jag bara skulle in och ut till vårdcentralen. Jag hade såklart dessutom tagit med mig hunden men inte kopplet.

Eftersom jag är rätt bra på att få bilstopp då jag nästan alltid haft väldigt gamla, inte helt friska bilar var min första tanke, shit vilken tur att jag fick stopp kanske 200m från en bensinmack, det måste ju vara nått fel på tankmätaren så jag fått soppatorsk.

Tragglar ut mig och kryckorna ur bilen och inser helt plötsligt att jag inte kommer kunna gå bort till bensinmacken. Och om jag ändå tvingar mig dit och sabbar all min träning kommer jag inte kunna bära med mig bensindunken tillbaka.

Jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag sist kände mig så värdelös. Soppatorsk 200m från en bensinmack och jag var tvungen att ringa efter hjälp. OBRUKBAR…..

Jag fick hjälp, träningen inställd och så fick jag tillbringa resten av den dagen i sängen. Helt slut. Ont efter att ha suttit ute i kylan och så otroligt ledsen och frustrerad och arg på min kropp att jag helt enkelt sov mig genom hela dagen.

Men skam den som ger sig, efter den dagen ännu mer inställd på att bli bra FORT. Helst igår. Eller ännu tidigare.

Förkylningen är bättre, jag har fler bra dagar och framförallt mindre morgonsmärta än förut. Allt tyder på att jag håller på att bli bättre J

Igår var det träningsdax igen. Med fulltankad bil ;)

Eftersom jag varit och hälsat på en kompis dagen innan (första gången sedan istiden eller nått..) och då blivit sittande lite för länge, lite för hårt av olika anledningar, var det ingen sittdag igår. Så jag bad att få göra stående övningar.

Medan jag tränade mig genom min första övning helt utan att svetten lackade det minsta, pratade vi om träning, och att jag vill träna mer. Vad som helst, bara det gör att det känns som att jag faktiskt tränar på riktigt.

Så nu! Tada… mina damer och herrar….. Jag har fått träna axlarna  ;) liggande på mage (jag kunde faktiskt ligga på mage hela övningen utan att dö!! hur bra kan man ha det? Jag bara undrar J )

Och till nästa gång skulle han tänka ut nått mer jag kan träna som inte belastar bäckenet alls J Jag var helt arenalinad  när jag åkte hem, tänk att få ta i lite igen och inte bara ta det lugnt.

Jag kommer antagligen ha värsta bodybuildaraxlarna innan jag är klar, men vad gör väl det ;)

Det är så otroligt långsamt att bara träna stabiliserande bäcken, mage och rygg att jag blir galen.

Helst skulle jag vilja att någon sa åt mig att gå ut och gå, och att det inte gör nått att det gör ont. Typ ”träna på du bara, smärta härdar”

Jag förstår inte varför ingen säger så till mig ;)

Men för att fokusera på det som är bra, för det är trots allt mycket roligare att vara glad än att vara arg, frustrerad och ledsen. Så sköter jag nu nästan all disk och tvätt själv. Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig någonsin har tyckt att disk, tvätt och städ hör till ”roliga aktiviteter”. därför känner jag mig lite förvånad över att jag nu faktiskt känner lite glädje över att göra det själv. Det känns på nått sätt inte riktigt som jag, när jag hör mig själv stolt och lyckligt förklara för folk att jag faktiskt kan både tvätta, diska och städa. Städningen lämnar väl i och för sig en hel del att önska. Men jag sopar golven med min långa torrmopp flera gånger i veckan (minst två) och försöker svabba över åtminstone köket varje vecka. Det är av någon konstig anledning ofta väldigt kladdigt och fläckigt just runt barnstolen ;)

Jag kan nu även utan större problem lyfta upp sonen ur spjälsängen när han står upp! Det skulle jag vilja kalla vardagslycka!

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Försäkringskassan och Förkylning.

Hur roligt kan man eg ha det som sjukskriven? ;)

Fortfarande förkyld, ont i halsen, frusen, hes (nästan ingen röst alls till sambons stora glädje, nu kan han säga vad han vill utan att jag kan kontra..) och såklart extra ont i kroppen.

Känner mig lite less faktiskt. Om jag inte fixar nån sorts superhealing i dag är jag rädd att jag måste ställa in träningen i morgon. Också.

I så fall blir det två inställda träningspass i rad. Det är två veckor. Om jag ska få alla förkylningar och annan skit som går på dagis och sambons jobb kommer jag inte hinna träna mig i form till i sommar.

Jag börjar känna mig lite stressad ska erkännas. Jag har nästa sommar som slutdestination på den här resan. Jag har fattat att jag inte kommer kunna sko hästar nästa sommar, men jag ska ju vara tillbaka i ett normalt funktionellt liv. Och åtminstone kunna jobba som djursjukvårdare. Så måste det vara och då har inte jag tid att vara sjuk helt enkelt.

Vad an denna panik då?

Jo, jag var ju på möte med försäkringskassan. Jag har fått en bra handläggare, det tackar jag för. Hon var väldigt bra på att förklara hur allting fungerar. Jag har ju aldrig varit sjuk förut så jag har extremt dålig koll på sånt som t.ex. försäkringskassans rehab-plan.

Nu vet jag att den finns och ungefär hur den funkar.

Det skönaste av allt var att hon sa att eftersom jag har varit hos Torstensson och blivit bedömd och han är inblandad i min behandlingsplan så kommer försäkringskassan inte på något sätt ifrågasätta min rehabilitering. Eftersom han är en av dom bästa i Sverige som hon sa. Det känns så oerhört skönt.

Det värsta hon sa, och som gör att jag känner mig lite stressad var att jag i nuläget betraktas som obrukbar mot ”alla på arbetsmarknaden förekommande jobb”.

Hon sa inte obrukbar, men det var det jag hörde.

Jag vet att det är sant, men jag har ändå svårt att koppla ihop den meningen med mig. Så jag slängde lite panikartat fram att jag kan ju ligga och prata i telefon. Men så hårda var dom inte i sin bedömning sa hon.

Obrukbar…

Men som hon sa att just nu bedöms jag mot mina ordinarie arbeten och dom kan jag ju inte klara. Vilket ju är sant.

Om ett år från nu vill jag på inga villkors vis bli bedömd som obrukbar ”mot alla på arbetsmarknaden förekommande jobb” Absolut inte.

Så, ja, jag känner mig lite stressad.

Dessutom går mitt sjukskrivningsår ut före mitt rehabår.

Så jag måste ansöka om förlängd sjukpenning eller vad det heter. Då blir ersättningen 75% istället för 80% som nu.

Då undrar jag, beräknas mina utgifter sjunka för att jag inte kan tjäna pengar? Eller för att jag måste vara sjukskriven längre än ett år?

Inte vet jag, tack gode gud att jag inte är ensamstående.

En annan sak jag insåg när jag kom hem från försäkringskassan var att jag har snart varit hemma två år. Sjukskriven, föräldraledig, sjukskriven från föräldraledigheten och nu sjukskriven från jobben igen.

I slutet på Augusti nästa år är dessutom rehabåret slut.

Fast det gör ju inget, väl? Jag ska ju vara funktionsduglig i början på sommaren.

Så är det ju sagt och så måste det vara.

Tänk om jag måste byta jobb?

Jag älskar ju mina jobb.

Jag får helt enkelt se till att bli bra fort och sen börja träna och så vips! Innan jag vet ordet av är jag tillbaka i mitt gamla liv, fast med en liten extrabonus i form av sonen då såklart J

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Gravidmassage

Tips på behandlare i Stockholm.
att få hjälp med:
  • Foglossning, bäckenproblem & gravid-ischias.
  • Smärtor & stelhet i rygg, säte, nacke & skuldror.
  • Domningar i händer & Karpaltunnelsyndrom.
  • Svullnader & ödem i  ben & fötter.
  • Akupressur för ”igångsättning” från Vecka 40.
http://gravidmassage.se/
 
Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

bragee.se

En intressant sida! Här finns lite allt möjligt att läsa om kropp och knopp.

Intressanta blogginlägg om smärta och om feldenkrais och om hur man kan påverka sin kropp sin ångest/nedstämdhet/depression och sin hjärna.

Mycket matnyttigt! Ta lite tid och surfa runt här för många små användbara tips!

http://www.bragee.se/blog-tags/sm%C3%A4rta

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Ja men det här gick ju bra….

 Utöka träning? Nä varför skulle jag få göra det??? Fööörkyyld… Skitbaciller!

Så nu gäller det bara att friska på sig snabbt, möte med försäkringskassan på torsdag..

Så idag kurerar jag mig med ingefära, citron och honung.

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Att gå i trappor

När man får foglossning upptäcker man helt plötsligt att det där med att gå i trappor minsann inte alls var så enkelt som man alltid trott.

Den goda regeln undvik trappor så gått det går och lite därtill gäller till 100%.

Alltså går man inte i trappor alls om man kan undvika det. Eller borde verkligen inte göra det alla fall. Sen finns det väl en hel hoper av er därute som är som jag och ”visst kan gå i trappor! Det är ju inte farligt med foglossning, det gör bara ont” Det hävdade jag bestämt tills jag helt enkelt inte bara inte kunde ta mig upp ett trappsteg utan hjälp, och knappt ens då.

Nu ett bra antal månader senare inser jag hur knäppt det var. Men informationen jag fick var ju just att ”det är inte farligt med foglossning, det gör bara ont”

Det är visserligen sant, det är inte farligt, man dör inte av det. Åtminstone har jag inte hittat nån sån forskning. MEN det finns ett väldigt stort men, nämligen att det är otroligt tråkigt, hysteriskt frustrerande och galet onödigt att kämpa sig till större problem.

Det räcker med besvär även om man inte envisas med att göra saker och ting värre. OCH det drabbar inte bara mig som är envis som en åsna, utan även hela min omgivning. Så hur tråkigt det än är:

Undvik trappor.

När det inte är möjligt att undvika trappor, för det händer ju faktiskt. Så är det dags att räkna ut vad som gör minst ont.

Jag har dragit mig upp, trappsteg för trappsteg och jag har krypit upp trappsteg för trappsteg, Jag har även gått sidvärts en längre period och alldeles för många månader kunde jag överhuvudtaget inte ens med största viljan i världen ta mig upp för en trapp.

Nu mer växlar jag mellan steg för steg framlänges och sidvärts beroende på dagsform. Jag har även börjat kunna gå ”normalt” i korta trappor, på bra dagar om jag koncentrerar mig och gör det väldigt medvetet.

Det allra största problemet åtminstone för mig har varit att komma ner för en trapp. Helst utan att ramla. Så jag har dragit mig baklänges ner steg för steg, krypit baklänges, gått ner baklänges, suttit och ”åkt” ner ett steg i taget på rumpan och nu går jag sidvärtes ner.

Dom få gånger jag ska ha med mig sonen brukar jag sätta honom i knät och ”åka” ner steg för steg.

Samma här är att jag nu på bra dagar kan gå ner några trappsteg som vanligt folk!

Har man kryckor är det ju faktiskt en bra hjälp både upp och ner för trappor, bara man ser till att sätta dom stadigt på trappstegen J Annars har jag märkt att dom mer stjälper, bokstavligt talat J

 

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Gör ingenting som gör ont

Jag vet att när jag var gravid var det absolut sämsta och mest korkade tips jag hittade ”gör ingenting som gör ont”.

Jag vet att det är sant nu och jag vet att det är ett bra tips. Men jag hatade det. (I ärlighetens namn har jag fortfarande lite svårt för det..)

När jag var gravid betydde det helt enkelt att jag skulle dö. Jag är ju inte så himla bra på att vara gravid ska väl tilläggas, då jag förutom foglossningen mådde kroniskt illa och var kroniskt trött och bara kunde äta filmjölk och yoghurt i små mängder under den största delen. Dessutom sov jag ju i stort sett aldrig mer än en timme åt gången eftersom det dels gjorde så in i baljan ont och dels mådde jag så illa så fort jag kanade ner lite från min uppallade sovposition. Så här i efterhand kan jag bara tänka mig att jag hade någon form av depression då jag levde i ett stort mörker långt in i nån grotta och bara önskade att jag skulle få dö. Och då menar jag att verkligen hoppades på att jag skulle få dö på riktigt, men jag ville att barnet skulle få leva så jag kunde inte komma på nått bra sätt att dö på.

Nu blev det tack och lov inte så, utan jag överlevde och börjar sakta, nu drygt 15 månader efter kejsarsnittet hitta tillbaka till mig själv.

Och jag hatar fortfarande rådet ”gör inget som gör ont eller som du vet att du får ondare av”. Men nu hatar jag det mest för att jag är så van att nonchalera smärta. När jag var gravid hade jag ju så hysteriskt ont vare sig jag var vaken eller försökte sova, så  att inte leva var faktiskt det enda sättet att inte ha ont. Nu är det ju tack och lov inte så längre och jag vill köra på. Som förut, som innan jag blev gravid.

Jag vill gärna intala mig själv att om jag bara kör på lite till så kommer smärtan att försvinna. Oftast är jag duktig och klarar att hindra mig innan jag kör på. Men det händer ju att jag helt enkelt inte kan hejda mig från att göra nått och köra på lite för mycket. Det slutar ju alltid med katastrof och sängläge ett par dagar och gör mig oftast rätt frustrerad. Särskilt eftersom jag när jag kör på nuförtiden inte gör något speciellt tungt eller jobbigt. Det räcker att jag ”bara ska” gå ner till stallet utan kryckorna, eller vill lyfta upp sonen från golvet och gå två meter med honom i famnen. Eller faktiskt vill bära tvätten själv. Bra dagar kan dom där exemplen gå hyfsat bra och jag kraschar först efter att jag kanske gjort alla tre sakerna. Dåliga dagar… tja, vad ska man säga… Det är inte så man börjar planera inför Stockholms maraton direkt…

Men det borde väl inte dröja alltför länge innan jag kan gå 2km rundan kanske? ;)

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Lite funderingar och länkar

Det finns en hel del att läsa om foglossning på  nätet, hur hittar man eg rätt i djungeln. Och vad är rätt och vad är fel?

Jag vet inte, men personligen tror jag  den sista länken, från tryggabarn.nu känns väldigt bra. Den är dessutom uppdaterad i april i år 2013.

Näst sista länken från Vi föräldrar som är lite äldre känns lite som ett hån tycker jag, rent personligen. Men det är såklart inte farligt med foglossning. Ingenting man akut dör av, men jag har ändå svårt att förstå att det ska bagatelliseras.

Dom allra flesta blir bra efter förlossningen, absolut och tack goda gud för det, annars skulle vi nog snart ha ett väldigt underbefolkat samhälle. MEN för den sakens skull tycker jag inte det behöver bagatelliseras. Det är ännu mer ofarligt att lugna ner sig i graviditeten och få ordentliga upplysningar om ATT foglossning finns, ATT hälften av alla gravida drabbas i skiftande grad. ATT det går att förebygga långdragna problem med rätt träning och ATT det är väldigt viktigt att respektera sin kropp.

ATT en del faktiskt får problem efteråt men ATT de flesta faktiskt blir helt bra, och att de flesta bara behöver stå ut under graviditeten.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Lite länkar att kika på kommer här:

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Svangerskapsplager/Hva-er-bekkenlosning/

http://www.babyvarlden.se/Gravid/Komplikationer/Foglossning---Babyvarlden-har-testat-smartstillare/

http://www.smartoteket.se/ledvark/foglossning/naturliga-hjalpmedel-mot-foglossning/

http://www.viforaldrar.se/gravid/Darfor-far-du-foglossning

http://www.tryggabarn.nu/gravid/modrahalsovard/backensmartor

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;

Nytränad :)

 Inte direkt så att svetten lackar, men ändå så att vi ska lägga på en till träningsgrej nästa gång. Nästa gång är om en vecka, jag har fortfarande lite svårt att fatta att jag faktiskt kan ta bilen, köra till vårdcentralen, träna där och sen köra hem igen. Det känns som en seger!

Nu har jag dessutom tränat på morgonen, så idag har jag både gjort mina övningar hemma, tagit min lilla promenad och sen tränat hos sjukgymnasten. Känner mig lite oövervinnerlig måste jag säga. Det känns som att jag äntligen besegrat foglossningen!

Att jag drar lite stora slutsatser såhär nyss hemkommen och sprudlande glad? Tja, det må väl vara hänt. Antagligen kommer jag vara rätt död om ett tag. Och jo det är klart att det gör lite ont, men just det att det gör LITE ont inte ”jag tror jag dör” ont känns liksom bra bara det. Sen att det nu medans jag ligger här och skriver, molar och skaver och börjar stråla ner i högerbenet, det tycker jag vi just nu skiter i. För jag tänker fortsätta vara glad hela dagen! Så det så!

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;