#1 - - Linda:

Hej!

Har du läst om teorier gällande D-vitamin och smärta? D-vitamin är ju även viktigt för immunsystemet. Man kan kolla dvitamin Nivå på vårdcentralen. Det finns även ngn B vitamin man borde kolla vid långvarig smärta har jag for mig. Sjalv lider jag nu av sviterna efter foglossningen, typ snett bäcken, inaktiv rumpa mm vilket leder till muskelspänningar och värk. Äter 2000 E d-vitamin och ca 460 mikrogram Magnesium om dagen. Vet inte om det verkligen beror på dessa tillskott men i samband med att jag började med dem blev jag mkt bättre. Och da har jag testat div dieter och vitaminer tidigare utan direkt effekt. Testar forresten just nu även att äta glutenfritt. Tack för en informativ och bra blogg, inte minst är det ocksa intressant att läsa dina personliga inlägg.

/Linda

Svar: Hej!
Intressant! Mkt intressant tom :) Jag äter D-vitamin, började med det förra vintern efter att en kompis med foglossning tyckte hon blev mycket bättre. Märkte ingen direkt skillnad på smärtan, men tyckte jag blev lite piggare rent generellt. Jag kommer ju tyvärr inte ut så mycket som jag skulle önska ens på sommaren som det har varit nu, så jag har helt enkelt fortsatt. Magnesium är jag lite rädd för :) främst eftersom jag bara hittar det i sånna tabletter som får mig att kräkas så jag har försökt äta lite mer nötter och sådär. Men just glutenfritt har jag funderat på ett tag nu, märker du någon skillnad? Jag har läst på flera bloggar om hur folk med olika typer av problem blir mycket bättre av just glutenfritt. Måste nog fundera lite hårdare på det :) Det där du nämnde om B-vitamin fick mig verkligen att hajja till! Hur korkad kan man vara får jag undra? Jag har just nästan vänt ut och in på mig själv och mitt samvete om jag borde fodra på hästarna med B-vitamin. Jag tror det vore bra eftersom dom inte är vana vid så här mycket vila och dessutom inte har några rutiner alls utan är hänvisade till min dagsform, alltså, det jag funderat mycket på är inre stress. Såklart det gäller människor med! Undrar om det inte är B12? Jag är väldigt osäker på det, men det går ju att ta reda på. Tack så mycket för berömmet av bloggen och tack för att du hör av dig! Det är jättebra med lite nya idéer och andra funderingar. Har du varit hos osteopat eller liknande med bäckenet? Vad har du testat för dieter som inte funkat? Kanske jag slipper fundera på dom mer :)
Med vänlig hälsning Maria
Maria