Privat, användbar information Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Mest privat och lite laser

 

Just nu går det inte så bra för mig känns det som. Jag har äntligen börjat träna igen efter världens dunderförkylning som slog ut mig precis runt jul och motvilligt drog sig tillbaka i början på veckan.

Vilket innebär att jag ligger back i min träning och det stressar mig. Dessutom har världens bästa hund fått flytta ner till småland och bo hos min pappa ett tag. Så jag känner mig otroligt ensam.

Jag saknar henne så mycket att det gör ont, men jag vet att hon har det bättre hos pappa just nu. Nu får hon långa skogspromenader igen och blir ordentligt bortskämd. Det kan hon behöva såhär efter två års husarrest med mig J

Men man ska ju inte gräva ner sig bara för att allt blev mörkt. Jag fick nys om en studie som ska testa laser istället för kortisoninjektioner. Mailade och frågade om det kunde vara något för mig. Tyvärr var det inte det. Dels är den inte riktigt färdigfinanserad än och när den väl blir det inriktar den sig på kvinnor som fött barn för 6-12 månader sedan.

Så en liten uppmaning till dig som är gravid och har problem, prata med din barnmorska och läkare. Om du fortfarande har problem efter förlossningen borde dom lätt kunna kolla upp om studien är på g eller inte. Jag tror ju laserbehandling skulle kunna hjälpa till, men det är ju bara vad jag tror J

På hästar är det inte ovanligt att man kör laser på ledskador så varför inte.

Själv bokade jag en tid hos min akupunkturtjej, eller rättare sagt jag bokade två, med en veckas mellanrum för att se om jag klarar resvägen OCH kan bli lite bättre rent smärtmässigt.

Eftersom jag fick biverkningar av saroten, som jag tagit i låg dos mot smärta, i form av mjölkproduktion, minskad mens och viktuppgång (jippo..precis vad jag behövde) håller jag på att trappa ut den. Jag tog även ett blodprov för att kolla prolaktinhalten, så ev hormonstörningar från prolaktin kan uteslutas.

Sen bokade jag en träningsdiskussions-plan för framtidentid med min sjukgymnast.

Den tiden är på måndag och jag håller just på att försöka lära mig allt om bra träning för bäcken. Jag vill att vi ska göra ett program som är ett ”om allt går som planerat program” Där vi planerar in vad som ska bli nästa träningsmoment och hur mycket jag ska öka på mitt hemträningsprogram i förhållande till träningen hos sjg. Och diskutera hur mycket vardagsaktiviteter som är rimligt i förhållande till träningsdos.

Stackarn, han kommer få en chock när jag drar upp allt jag vill diskutera J Tur han bokade av mycket tid till sin besvärliga patient ;)

Jag har med andra ord en ny plan för 2014! Känns bra!