foglossning.blogg.se

Här tänkte jag samla information om foglossning under och efter graviditet. Då jag själv drabbats och söker med ljus och lykta efter information tänkte jag samla det jag hittar och hoppas att andra ska kunna få lite hjälp på vägen och kunna hitta information lite lättare :)

Mittimellanlandet

Jag har fått blogg-ångest.

Jag har dels inte stött på så mycket intressant om foglossning/bäckensmärta på sistone. Visserligen har jag inte överansträngt mig i mina försök att leta heller. Sen är det ju det här med om jag ska vara glad att jag är så pass bra som jag är, eller ledsen för att jag inte är bättre.

Det är här jag har fastnat, i mittimellanlandet.

Jag är så himla glad att jag är så bra att jag kan göra saker med familjen, t.ex. äta lunch på ett sommarcafé utan att vi behöver skynda oss för att jag måste hem och lägga mig i flera timmar. Nu är det trevligt, med hjälp av rullstolen kan jag dessutom röra mig lite runt omkring och blir inte fast vid bordet. Det är helt enkelt underbart och livskvalitethöjande utav bara attan. Och jag behöver dessutom oftast bara vila 1-2 timmar innan jag kan GÖRA saker igen.

Samtidigt kan jag inte hjälpa att jag flera gånger om dagen är missnöjd. För jag vill göra mer saker, åka till fler ställen, bada mer, leka mer, planera mer och framför allt vill jag kunna klara mig SJÄLV. Utan att behöva hjälp med allt, allt, allt.

Det är faktiskt svårt att vara nöjd med nuet.

I alla fall här, i mittimellanlandet.

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Det här med mat, hälsa och träning

Det är svårt.

För hur mycket påverkar egentligen maten kroppen? Och Träning, hur viktigt är det egentligen?

Hur bibehåller eller skaffar man sig en god hälsa när det vanliga sättet liksom raderas ut och hela livet blir upp och ner?

Jag har ingen aning.

Naturligtvis måste man sköta sin sjukgymnastik för att ha en chans att komma tillbaka till normal rörlighet, men hur vet man att man gör rätt sjukgymnastik?

Naturligtvis måste man äta hälsosamt och lagom mycket. Men hur gör man det när man inte kan laga mat som man vill, inte kan handla själv och ofta måste laga mat beroende på dagsform?

När man som jag vill äta hela tiden för att jag är ledsen, stressad och har ont, eller när man tappar all form av matlust när man blir ledsen, stressad och har ont.

Äter man för mycket blir man tjock och tung och det gör det naturligtvis svårare för kroppen att orka reparera allt. Men äter man för lite får kroppen för lite energi och orkar därför inte reparera sig.

Hur får man hjärnan inställd på att verkligen kämpa för en bättre hälsa när kroppen kämpar mot?

När foglossning/bäckensmärta krossar ens vardag och man hela tiden väntar på att bli bra. Hur ställer man då om hjärnan till att börja ett nytt liv direkt? Oftast vill man ju tillbaka till det gamla livet. Det är ju där man känner sig trygg och vet hur man fungerar. Det är ju i det gamla livet som alla andra vet hur man fungerar.

När man får ont och blir avskärmad från sitt tidigare liv hamnar man först i nått slags vänteläge. Särkilt när man har foglossning /bäckensmärta under graviditeten. Då är det ju bara att stå ut enligt de flesta (o)kunniga inom vården, istället för att skicka vidare så man får hjälp.

Trots all forskning som säger att rätt träning hjälper både under graviditeten och för ett snabbare tillfrisknande efter förlossningen. Trots all forskning som visar att människor som har smärta, som blir tagna på allvar, lyssnade på och ges rätt information och möjlighet att påverka sin smärta, (även om det är på lång sikt) mår bättre psykiskt och även klarar att hantera sin smärta bättre.

Trots forskning som visar att sjukskrivningstiden minskar vid rätt bemötande och rätt behandling.

Tänk om det fanns en vårdgrupp för alla oss som drabbas av smärta. Där man blev bemött med förståelse, grundläggande information och stöd.

Stöd i form av information om vad som händer i kroppen, sjukgymnastik, dietist och livsstilscoach t.ex..

Möten under graviditeten och även uppföljande efter förlossningen så länge man behöver.

Det är tillåtet att drömma J det är det faktiskt J

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Magnetröntgensvar

Nu kom det.

Svaret från magnetröntgen.

” Magnetkameraundersökningen visade tecken på inflammation i sacroiliacalederna (leden mellan korsben och bäcken). Detta kan vara tecken på reumatisk sjukdom.”

Så nu måste jag börja oroa mig för att jag har reumatism/psoriasisartrit också. Eller måste och måste.. Kan inte riktigt låta bli är väl närmare sanningen.

Fast handen på hjärtat… en mild form av reumatism som det finns bra medicin mot skulle jag kunna tänka mig. För då skulle jag nog snabbt bli rätt bra igen J Naturligtvis innefattar den milda formen att den varken sprider sig eller utvecklar sig så jag blir sämre.. Finns det sån reumatism?

 

Fast om jag ändå får välja själv skulle jag helst vilja vakna i morgon utan smärta och utan stelhet.

Men det är ju bara en önskan… inte ett krav… eller hur var det nu?

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, psoriasisartrit, symfyseolys;

Att vara här och nu

Jag har några övningar jag gör som även är kopplade till Mindfulness. Alltså att det viktigaste när jag gör dessa små rörelserna är att vara medveten om att jag gör dom, hur jag gör dom, hur det känns i kroppen och hur jag andas.

Det är egentligen inte särskilt svårt. Det svåraste är att göra dom. Att ta den tiden och verkligen andas, koncentrera mig och utföra dom.

Jag tycker att själva principen med Mindfulness är toppen. Jag brukade själv tillämpa den ofta förut. Men för mig fungerar det bäst i skogen och när jag är med mina hästar. Här och nu är hur enkelt som helst när jag ska ut på tur med häst eller hund. Det faller sig naturligt.

Att sitta på en stol i köket och försöka vara här och nu, samtidigt som jag gör vissa rörelser, känns i allra högsta grad onaturligt.

Jag har försökt tänka mig att det är väldigt viktigt att göra rörelserna för min fortsatta rehabilitering, men då blir jag så fokuserad på att själva rörelserna ska bli helt rätt och kännas helt rätt. Så har jag försökt tänka mig att det viktigaste är att jag är här och nu och andas, men då blir jag så fokuserad på att andas, och att jag sitter i köket att jag blir alldeles galen. Och glömmer bort hur många eller vilka rörelser jag faktiskt har gjort, att allt blir fel ändå. Men andas gör jag alla fall och det är ju bra för framtiden.

Eftersom jag tydligen inte är tillräckligt lugn och harmonisk än har jag istället börjat tänka på att vara här och nu i vardagen, och göra övningarna lite mer som träning.

Det är jättelätt… så länge man är ensam hemma, det är dåligt väder och man inte har några planer… dvs inte så ofta. Oftast har jag massor med planer för alla dagar. Eftersom de allra flesta dagarna inte är riktigt lika långa som jag vill, och jag inte mår lika bra som jag vill, har jag oftast massor med ”släpa efter planer” kvar nästa dag. Som också är fylld med egna planer… ja ni fattar.. det funkar inte riktigt.

Jag har försökt jobba ner mig i ambition och försöker planera mer realistiskt. Men jag är alldeles för bra på att tala om för mig hur dålig jag är som inte hann med ditten och datten, eller som prioriterade fel eller som gjorde fel i största allmänhet. ag är dessutom fruktansvärt dålig på att klappa mig på armen och tala om hur duktig jag är som kommit såhär långt i rehabiliteringen, och som faktiskt klarat av allt det jag faktiskt gjort och gör.

Allt det här har jag kommit fram till genom att vara medveten i min vardag. Dock är jag bäst medveten i stallet med hästarna. Så är det bara.

Summan av kardemumman är egentligen den att jag försöker få mig att förstå att det är ok att lägga tid, egen tid, självisk tid, på att vara med hästarna. Så fort jag är i stallet och pysslar med saker som inte är absolut nödvändigt för hästarnas överlevnad, utan mer nånting jag enbart gör för mitt eget höga nöjes skull, får jag så fruktansvärt dåligt samvete över att jag inte lägger den tiden och energin på att ta hand om familj eller hus och hem. När sanningen är den att det är just den tiden jag behöver för att vara en trevlig, glad och harmonisk medmänniska.

Jag har svårt att tillåta mig ha roligt när jag anser att jag är en så stor belastning på alla i min omgivning. På nått sätt tycker jag att jag inte har rätt att ha det bra innan jag är fullt frisk igen. Eftersom jag ju redan har det väldigt bra som det är, är allt som är roligt och enbart för mig helt enkelt fruktansvärt jättesjälviskt och ett BIG NO-NO.

Jag jobbar på att ändra mig, men det är lite segt att lära gamla hundar sitta. Jag måste helt enkelt träna mer… undrar om glass är en bra belöning? Ut i stallet och umgås med hästarna och sen belöna mig med glass för att jag tagit tid till mig själv?

Tycker det låter som en plan värd att prövas J

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Jag är SÅ mycket bättre...

Jag är SÅ mycket bättre. Jag är så fruktansvärt, otroligt, hysteriskt mycket bättre. Varför gör det då ont? Varför kan jag inte få sova och varför samarbetar inte mitt bäcken?

Jag är verkligen så himla mycket bättre än för ett år sen. Varför kan jag inte bara få bli bra? Vad är det för fel med att vilja ha ett normalt liv?

Jag kan erkänna att jag gjort för mycket. Inte för mycket jämfört med vad jag skulle vilja göra, men uppenbarligen jämfört med vad min kropp (läs bäcken) anser vara rimligt, såhär två år efter att sonen är född.

Idag fyller förresten min hund 6 år. Och det gör så fruktansvärt ont i själ och hjärta att hon inte är här hos mig. Det är hennes första födelsedag som jag inte ens kan krama om henne och säga grattis gumman. Det är såklart bara själviskt av mig att önska att hon var här, hon har det såklart 1000 gånger bättre hos pappa och Tina. Långa promenader, agility-kurs och 100% uppmärksamhet och tonvis med kärlek.

Jag skulle ändå vilja kunna krama om henne.

Det har varit två ganska hektiska veckor nu på slutet. Magnetröntgen, födelsedagskalas, besök, träning, akupunktur, extra stunder själv med sonen. Jag har uträttat en del ärenden själv som jag inte kunnat tidigare. Tex handlat och alltså burit (i ryggsäck) 2 pkt glass OCH 1 liter fil OCH en klase bananer samtidigt. Tungt. Påstod mitt bäcken alla fall.

Det var inte så skönt men det gick att genomföra och det är STORT!

Så igår kom det… bakslaget…. Jag tror att jag upptäckte det i tid. Jag tror att jag gensköt det och mildrade konsekvenserna. Jag tror det. Jag hoppas det. Jag inbillar mig att det känns så. Jag kan nämligen röra mig utan att det hugger. Jag avbröt träningen (Jag hatar att avbryta träningen) och jag lät bli att hämta paket. Jag låg och låg och låg igår. Jag gick även och la mig halv sju med sonen kvällen innan så jag kände mig rätt pigg i går morse, innan jag började träna alltså..

Så jag tror (hoppas) att det här är begränsat till ett minibakslag. Så idag ligger och ligger och ligger jag. Väntar på att smärtan ska släppa taget. Så skulle jag gärna sova lite också. Jag har ju ändå varit vaken stora delar av natten eftersom det inte finns nån liggställning som inte gör ont. Inte nån sitt eller ståställning heller för den delen.

Men som sagt, jag är ju SÅ mycket bättre jämfört med förra året.

365 dagar till så kanske man inte ens kan få bakslag, ens minibakslag.

Då slipper sambon förvånat fråga

- Men varför haltar du? Du har inte haltat på jättelänge!

Å så slipper jag svara

- För att det INTE gör ont såklart, det är då man brukar halta.

Så slipper jag muttra pucko och han slipper en surig sambo.

 

Ska vi säga 364 dagar? Den här dagen har ju ändå redan börjat, så den är så att säga redan förstörd.

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;

Youtube-länkar

En kvinna som själv haft problem med foglossning under sina graviditeter visar en del tränings tips som hon tycker har fungerat bra.

Have You got Pregnancy Related Pelvic Girdle Pain

http://www.youtube.com/watch?v=DpSb7vlEn50

 

Self Treatment Techniques For Pregnancy Related Pelvic Girdle Pain

http://www.youtube.com/watch?v=SO6C9NSqsCQ

 

Three Exercises for Pelvic Pain

http://www.youtube.com/watch?v=lxylVSubq3c

 

12 Dos oand Don´ts Of Pregnancy Related Pelvic girdle Pain

http://www.youtube.com/watch?v=T2mCIxZg5PU

 

Returning To Exercise After Your Baby… What to Watch out for

http://www.youtube.com/watch?v=9TUsVCXsXEk

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, Träning, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys;