Forskning/avhandling/studier, Länkar, användbar information Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Lite gott och blandat

En studie som funderar på om fotens rörlighet och funktion påverkar bäckensmärta. två fallstudier som visar att smärtan minskar med fotmobilisering. från 2005.

http://www.narhalsan.se/upload/PV%20skaraborg/Nya%20webben/FoU-centrum%20PV-TV/Rapporter/2005/p2005_2.pdf

En artikel publicerad i läkartidningen 1997. Jag tror att om jag hade blivit bemött och behandlad enligt dessa rekommendationer så hade jag troligtvis varit bättre idag. Men vad kan man begära av en vårdcentral som har både mvc sjukgymnast och läkare i samma byggnad?

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15104.pdf

Det här är inte exakt om foglossning men om långvarig smärta. Långvarig smärta räknas det som om man haft den i mer än tre månader. check.

Det är en artikel om två sätt att hantera smärta, undvikande beteende, dvs undvika det som gör ont, och överaktivitet, dvs undvika vila och försöka aktivera bort smärtan.

Ganska intressant och även om vi ska undvika smärta för att sen kunna träna upp oss tycker jag den är värd en läsning och en liten tanke om hur vi personligen hanterar vår smärta. Jag kände igen mig direkt :)

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...