Allmänt, Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Besviken

Igår blev jag så grymt besviken på min vårdcentral. Egentligen inte på vårdcentralen över lag, men på kommunikationsbristen.

Jag pratade med en tjej som väntar barn nr 2 och som fått foglossningskänningar redan nu (bf i augusti).

Och hennes barnmorska hade bara sagt att det inte kunde vara det eftersom det var för tidigt.

Varför kan inte alla mvc barnmorskor gå en foglossningskurs?

Tänk vad mycket lidande som kunde minskas, hur sjukskrivningar kunde minskas, hur mycket bättre gravida skulle må om de fick hjälp i tid.

Varför kunde inte barnmorskan tagit henne på allvar? Hon väntar barn nr två och hade foglossning i slutet av förra graviditeten så hon vet hur det känns.

Hur svårt kan det vara att som bm säga: Känns det likadant som i förra graviditeten? Det är ju väldigt tidigt, men jag tycker ändå vi bokar en tid till sjukgymnast så får dom känna igenom dig och gå igenom lite övningar. Är det foglossning är det bra om du börjar träna upp stabilitet och börjar tänka lite på vad du gör och vad som utlöser smärtan.

Jag förstår faktiskt inte hur svårt det kan vara?

Är det på något sätt skamligt att vara omtänksam som barnmorska? Är det fel att som barnmorska lyssna på den blivande mamman? Är man en dålig barnmorska om man i stället för att nonchalera ett för mamman högst påtagligt orosmoment, lyssnar och hjälper till?

Jag tycker inte det. Jag tycker tvärt om.

Det måste vara bättre att ta det på allvar och hjälpa till vidare.

Det finns bra tester som sjukgymnaster kan utföra för att ”känna efter” hur fogarna mår.

Det kanske visar sig att det inte är foglossning om man skickar vidare.

Men är det då inte bättre att ha lyssnat och hjälpt till än att nonchalera och kanske göra det värre?

Det värsta av allt tycker jag är att min vårdcentral inte är ett dugg unik.

Så här ser det ut i hela landet.

År 2014.

#1 - - Elin:

Hej Maria!
Vilket klokt inlägg! Jag har länge drömt om att starta en informationskampanj riktad mot mödravården om just bäckenbesvär som inte går över! Vi är några stycken som är drabbade! Och nu har jag hittad dig via din blogg. Jag har haft problem i drygt tio år men genomgår just nu fyra steloperationer av si- lederna! Ta hand om dig! Kram E http://backenblogg.blogspot.se

Svar: Hej! Tack så mycket och detsamma :) Jag kikade in i din blogg och hur oförskämt det än är är det faktiskt skönt att inte vara ensam! Mycket trevlig blogg! Det där med informationskampanj riktad mot mödravården har jag också funderat en hel del på. Man skulle vara en barnmorska en läkare en sjukgymnast och en drabbad så kunde man ge input från flera håll. Då skulle nog uppslutningen bli bättre. Som bara outbildad drabbad är man ju inte direkt eftersökt för sina kunskaper :/
Jag önskar dig massa smärtfria år nu när du kan göra vad du vill :) Så kommer jag absolut kika förbi din blogg lite nu och då :)
Kram
Maria

#2 - - Anne Høidahl:

Hei igjen
Ja, tenk at det skal ta så lang tid å spre informasjon. Det er faktisk flere jordmødre som har forsket på foglossning/bekkenløsning, så man kan jo bare undre seg.

Når det gjelder denne jordmoren så har hun kanskje sin utdaterte kunnskap fra "Handbok for barnmorskor" av Pehr Gustaf Cederschjöld. I den boken står det på side 278:
"6 Foglossning
Bestämning: Mot sluten av havandeskapet mjuknar alltid bäckenets band og fogar nogot..

http://books.google.se/books?id=NtYhAQAAMAAJ&pg=PA278&dq=Foglossning&hl=sv&sa=X&ei=bctJUpyUBurD7AbckYHoDw&ved=0CC4Q6AEwAQ#v=onepage&q=Foglossning&f=false

Men boken er da også fra 1868....

Kanskje har ikke jordmoren lest 1177 Vårdguiden ( oppdatert 2012-11-27 av Gunilla Larsson, barnmorska, Karlstad
) heller? Der står det:
"När ska man söka vård?
Om man är gravid och har ont i ryggen eller bäckenet ska man ta kontakt med sin barnmorskemottagning, även kallad mödravårdcentral (MVC). Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för att få råd."

Om dere vil starte med å informere om bekkenløsning/foglossning i Sverige så kanskje Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager (LKB) i Norge og Bækkensmerter.dk kan gi dere noen tips? Lykke til!

Svar: Du är bäst! Fast tom i den boken står det att det kan bli riktigt riktigt illa, även om det står att det är först i slutet av graviditeten :)
Jag har faktiskt funderat på det där med att ta hjälp från både eran norska och även den danska föreningen. Främst informationsbladen tycker jag är bra. har funderat på om man kunde lägga ut sånna i väntrummet tex. Då kanske även en och annan barnmorska råkar läsa dom i förbifarten. :)

Jag har också funderat på om man skulle starta en förening och ta hjälp av er i grannländerna, men just nu har jag fullt upp med att hålla mig själv över ytan. Men tanken finns kvar.

Nu måste jag läsa lite mer i den gamla boken :) tack för länken!
Maria

#3 - - Anne Høidahl:

Hei igjen
Ja, bli bra av bekkenløsningen din veldig fort - og så kanskje du kan starte en svensk forening for kvinner med foglossning...?! Eller kanskje svenske kvinner kan melde seg inn i LKB eller Bækkenløsning.dk? Eller hva med å danne en skandinavisk forening? Ingen vet hva framtiden kan bringe. Men husk også på at du kan være stolt over at du er i god gang med å spre informasjon via denne blogen din.
Forresten: På siden http://www.xing.com/profile/Martina_Runfors
står det at Martina Runfors har skrevet en
fackbok om foglossning. Men jeg kan ikke finne ut om den er publisert ennå. Vet du noe mer?

Svar: Hej!Intressant med en fackbok, men jag varken vet något om den eller kan hitta något om den. tror du den kan vara på tyska? Hon verkar vara från Tyskland om jag hittat rätt information. Ang förening har jag tipsat både om er norska och den danska här på bloggen förut så jag hoppas nån nappar. själv funderar jag på om jag ska gå med i båda :) Gick med i den danska först eftersom de verkar lite mer aktiva, så det är väl dax för den norska nu :)
Jag har haft lite foglossningsstiltje här men nu har du fått igång mig igen :) tack för det :)
Maria