Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Besök hos reumatolog check

Förra veckan var jag där. Mitt första besök hos reumatologen. Det var intressant, men konstigt. Dels eftersom jag fortfarande har lite svårt att ta in att jag ens behöver utredas. En del av mig är hela tiden så fast beslutsam och övertygad om att jag kommer bli bra att jag blir förvånad varje dag att jag inte är bättre. Dels eftersom det kändes väldigt förvirrande och stressigt.

Jag är inte en snabbtänkt människa, så när jag blir pepprad med frågor hinner jag inte svara. Alltså känns det som att hon frågade ungefär tusen frågor på en minut. Och jag svarade kanske på 4 om jag har tur.

Sen svisch, av med kläderna, böj hit och dit, andas si och så och så klart.

Remiss till datortomografi och remiss till reumatismträning i varmvattenbassäng. Nytt besök efter röntgen.

Tycker dina symtom lutar åt bechtrews sa hon, men vi får se efter ett till blodprov och röntgen.

Hej då.

 

Å jag håller inte med. Det känns faktiskt som att hon bestämde sig innan jag kom dit. För enligt vad jag har läst om bechtrews så ska grundsymtomen vara

Väldigt stel på morgonen- Jag är nästan alltid som bäst på mornarna

Blir inte bättre av vila- Jag blir bättre av vila

Blir mycket och långvarigt bättre av rörelse- Jag blir sämre ju mer jag rör mig

Måste haft symtom minst 3 månader- check på den

Lederna mellan kotorna i korsryggen är stela, syns på röntgen- nått sånt har inte synts på min magnetröntgen.

Kommer smygande oftast mellan 15-30 års ålder, drabbar oftast män.

Jag är kvinna, (ingen garanti såklart) jag är 39 nu var 37 när jag blev gravid och fick problem sådär pang bara.

Så nä jag tycker inte det stämmer. Men jag är inte reumatolog och det finns säkert massa andra saker som stämmer.

Det är oavsett vilket bra med lite utredning J Då händer det alla fall nått J

#1 - - Elin:

Hej och vad kul att du är igång igen! Vad bra att du fått komma till reumatologen. Jag hoppas det går din väg! När får du besked? En massa kramar från E http://backenblogg.blogspot.se

Svar: Hej!Jag väntar på kallelese till datortomografi sen nytt besök hos reumatolog. Vi får väl se :) KramKram
Maria

#2 - - Anne Høidahl:

Lykke til videre! Jeg håper at du finner en vei som gir deg mulighet til å bli mye bedre - snart! Stol på deg selv og skriv ned dine tanker og erfaringer - så kan du lettere svare på spørsmål neste gang noen spør. Tror jeg da.

Svar: Hej! Trevligt att se dig här igen :)
Du är en klok kvinna och jag tror nog att jag ska göra som du säger inför nästa möte! Nu vet jag ju dessutom att hon är snabb och jag långsam så då är jag lite mer förberedd på just det allafall :)
Maria