Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Så här dagen innan

Dagen innan nästa besök hos Osteopaten börjar jag bli lite nervös igen.

Dvs idag.

Anledningen är helt enkelt att jag har så ont. Det går inte att vila bort och det drar, spänner och krampar hela tiden. Det finns ingen ställning som funkar som avlastning och tom sånt som jag brukar klara av bra är just nu inte så lätt.

 Så hur ska det gå? Kommer det göra ännu ondare än sist? Kommer jag i så fall att kunna köra bil hem? Borde jag fixa skjuts? Kan jag ha så ont att jag inte går att behandla? Hur ska det då kunna bli bättre??

 Är jag sämre helt enkelt för att bäckenet har varit tillrättat lite grann och nu börjar kroppen försöka dra tillbaka det till ”sitt” normalläge?

 Jag har ingen aning, men det gav mig en sömnlös natt (igen för ovanlighets skull) tack för det.

 Det gav mig även en tankeställare. Jag kanske helt enkelt måste boka av mammografin på torsdagen, så jag kan ligga hela dagen. För på kvällen ska ju jag åka tåg till Uppsala.

 För för länge sen, innan bakslaget, innan jul, när jag hade en bra period bokade jag en resa till Uppsala för att åka och hälsa på en kompis och ligga i hennes soffa och titta på hennes vardagsrum en helg.

Eftersom det var under en bra period så bokade jag inte rullstolsplats på tåget utan bara handikapplats. För när jag har en bra period tror jag såklart inte att jag kan bli sämre.

Varför kan jag aldrig lära mig???

Men jag har sett fram så himla mycket mot att få ligga i nån annans soffa och glo på nån annans väggar, och att hälsa på min vän som jag inte varit hem till på över tre år att jag tänker göra det ändå.

Jag tänker ta mina kryckor och min ryggsäck och åka, om jag så ska knapra i mig varenda värktablett jag har i hela huset. Och även om det innebär att jag går tillbaka i bakslaget.

Har jag inte blivit mirakulöst frisk de senaste tre åren lär det knappast hända om jag stannar hemma den här helgen för att vara duktig heller.

 

Nått annat riktigt roligt som har hänt är att jag nu träffat en tjej (och hennes man) som jag lärt känna via mejl via bloggen.

Hon hade varit hos Torstensson på S-valls sjukhus, så vi passade på att ta en lunch.

Såååå himla roligt!!! Och massor med lycka till!

 

Så, tja, man har det inte så dåligt ändå :)

#1 - - Johanna:

Här kommer en hälsning från en annan soffa och ett annat vardagsrum... läget är sånt i dag så att säga.
Men såå roligt att få träffa dig Maria, vilken skön och klok människa du är! Och mitt i allt ger du uppmuntran till andra - i alla fall till mig :). Önskar dig all inre styrka och hopp och tro på livet.
Tänker lite extra på dig inför morgondagen och helgen.
Kram!

Svar: Hej!Tack för alla snälla ord :) Dom värmer verkligen!
Tråkigt med en soffliggardag...
Men jag tror tanken hjälpte jag är inte lika dålig idag, inte ens yr :)
Visserligen var det ju heller ingen undersökning utan bara väldigt försiktig behandling.
Jag var allafall modig nog att boka en ny behandling :)
Kram!
Maria

#2 - - Anonym:

Det har hant ngt med din blogg, svårt for mig att kommentera. Vad bra att det kanns battre an sist!/Linda

Svar: Vad konstigt, jag har inte ändrat något. Ser det annorlunda ut?Ja det var rätt skönt att bara ha ont faktiskt, han sa att vi ska försöka hitta en balans där behandlingen hjälper och jag ändå inte blir dålig resten av dagen + några dagar till :)
Tycker det låter som en bra plan, fast väldigt långsiktig känns det som den blev. Inget quick fix här inte!
Kram
Maria

#3 - - Anne Høidahl:

Hei og lykke til med å få behandling hos osteopat. Jeg håper at du ikke blir verre av bilturen til og fra behandlingen. Kan denne osteopaten vise til gode resultat ved behandling av andre kvinner med alvorlig bekkenløsning? Jeg vet at mange kvinner med bekkenløsning har gode erfaringer med å bli behandlet av osteopat. Men den osteopaten jeg gikk til behandling hos var ikke dyktig nok for meg, dessverre. Riktig god helg! Klem fra Anne i Norge

Svar: Hej!Jag har inga andra referenser än att han säger att han hjälpt väldigt många både under graviditeten och efter med kvarvarande foglossning.
Det verkar dock som att jag är i sämre skick än han är van (som vanligt känns det som när man träffar folk som ska kunna hjälpa en.)
Jag har ju bara gått två ggr än så länge vi får väl se. Det känns som det är värt att testa åtminstone.
Jag tror inte bilturen blir nån katastrof just nu eftersom jag fortfarande inte har kommit tillbaka till att träna på sjukgymnastiken. Men det märker jag väl :)
Tack för lyckönskningen!
Kram!
Maria