Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys

Frihet!

Idag hade jag bestämt mig för att jag klarar att köra bil igen. Vi har ju en bil som är automatväxlad, dessutom är det en pick up så det är bra höjd och lätt att ta sig i och ur. Och just därför hade jag bestämt mig för att jag skulle köra själv till vårdcentralen, det tar typ 20 minuter. Sjukgymnastiktid inbokad kvart i ett så efter frukost tog jag siesta och sen blev det lunch och så åkte jag.

Jag måste säga att det kändes lite som att jag var på rymmen hemifrån J   Frihetskänslan bubblade i mig där jag satt och SJÄLV körde MIN bil. Efter tio minuter började mitt bäcken hojta lite genom lyckoruset och när jag väl var framme var jag mest ledsen för att det gjorde ont. Inte ”aj jag dör” ont, men lätt ”vänta bara till ikväll” ont. Vilket gjorde mig rätt ledsen eftersom jag inte vill ha ont av att köra bil 20 minuter.

Jag var uppenbarligen så modfälld att min sjukgymnast lite försiktigt undrade om jag inte gick hos kuratorn längre. Men hon har ju semester J

Igår hade vi sommarens utflykt här i familjen, vi åkte till ett café och åt lunch. Det blev en tur på allt som allt två timmar, vilket i stort sett förpassade mig till sängen resten av den dagen. Men då dök tanken på rullstol upp, för även om jag får ont av att sitta skulle jag kunna sitta på lite olika ställen alla fall. I stället för att som igår sitta vid bordet medan sonen och sambon traskar runt och kollar in båtar och flaggor och andra väldigt spännande saker. Hade vi haft en rullstol hade jag kunnat vara med lite mer.

Jag tycker visserligen att dom är fina att titta på på håll också, men det är ganska mycket roligare att kunna vara med och få peka och klappa händerna och utstöta lite lyckliga ljud när man får syn på massor av flaggvimplar på ett rep. ;)

I alla fall passade jag på att fråga sjukgymnasten om han visste nånstans man kunde hyra rullstol för t.ex. en dag eller så. Han skickade mig vidare till nån som jag inte riktigt vet vad hon har för betäckning. Men hon hade tid för mig och efter lite förfrågningar från henne och berättande av läget från mig så vips och jag ska få en rullstol med tryckavlastande dyna!! En jag kan köra själv! FRIHET PÅ HJUL!!!!! Den kommer på fredag eller nästa vecka. Sen ska jag bara lära hunden dra den så kan jag åtminstone komma ut på byn en sisådär 20-30 minuter nån gång ibland och förhoppningsvis oftare och oftare. Och jag kommer kunna vara mer aktiv och leka mer med sonen både inne och ute. Och jag kommer kunna vara med på inskolningen på dagis utan att dö stora smärtdöden. Lilla smärtdöden räcker gott åt mig J

Jag var så glad att jag inte kunde sluta gråta när jag kom hem. Stackars svärfar blev helt förstörd innan han förstod att jag var glad J

Så efter en sån här känslofylld dag känner man sig lite knäsvag. Och må så vara att smärtjävulen jobbar på och att allt gör ont och att det inte finns nån bra mindre smärtsam ställning just ikväll, för jag har ändå kört bil och jag kommer ändå att få en rullstol. Så även om jag blir sängliggande hela dagen i morgon och inga värktabletter hjälper så kommer jag få lite FRIHET senast nästa vecka och det kan både smärtjävulen och både stora och lilla smärtdöden ta och stoppa i halsen och fundera på för nu kommer dom inte göra mig riktigt lika husbunden längre!

Så fast jag är ledsen så är jag glad J

#1 - - Phoebe:

Maria,
Nu har jag även hittat till din blogg (via min sjukgymn FB sida (gravidcoachen).

Du e en SANN vardagshjälte!! Den där stira å lilla smärtdöden kan verkligen gå å dra nå gammalt över sig!! Bara d här m att ev lära hunden att dra rullstolen... STYRKA!!

Kramar. /Phoebe

Svar: HaHa :) tack Phoebe!Det är kul att du tycker så :)
Mycket trevligt att du tittat förbi, du är så välkommen tillbaka och så lär vi ju ses på fb:)
Kramar till dig
Maria