Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, psoriasisartrit, symfyseolys

Magnetröntgensvar

Nu kom det.

Svaret från magnetröntgen.

” Magnetkameraundersökningen visade tecken på inflammation i sacroiliacalederna (leden mellan korsben och bäcken). Detta kan vara tecken på reumatisk sjukdom.”

Så nu måste jag börja oroa mig för att jag har reumatism/psoriasisartrit också. Eller måste och måste.. Kan inte riktigt låta bli är väl närmare sanningen.

Fast handen på hjärtat… en mild form av reumatism som det finns bra medicin mot skulle jag kunna tänka mig. För då skulle jag nog snabbt bli rätt bra igen J Naturligtvis innefattar den milda formen att den varken sprider sig eller utvecklar sig så jag blir sämre.. Finns det sån reumatism?

 

Fast om jag ändå får välja själv skulle jag helst vilja vakna i morgon utan smärta och utan stelhet.

Men det är ju bara en önskan… inte ett krav… eller hur var det nu?

#1 - - Anne Høidahl:

Mot reumatisme finnes gode medisiner og både behandlingsopplegg og rehabiliteringstilbud. En hel gruppe med spesialistleger - i Norge heter de reumatologer - står klar til å ta imot pasienter med reumatisme. Dessuten har det blitt forsket på reumatisme i mange, mange år. - Og det finnes sikkert i Sverige også en egen forening for de som rammes av reumatisme.
Mot foglossning/bekkenloesning finnes ingen kjente medisiner og det er slett ingen spesialistleger som er utdannet for å hjelpe pasienter med bekkenloesning. Så mitt valg - om jeg hadde noe: JA takk jeg velger reumatisme! Jeg håper du får time hos reumatolog snart og kan få mye og god informasjon! Uansett: Fortsatt lykke til med å bli bedre! Klem Anne Randi

Svar: Jag tror att jag håller med :) Jag ska på vanlig röntgen av händer och fötter i början på augusti, efter det ska jag till reumatolog. Sen får vi se. Just idag väljer jag vad som helst som innebär minskad smärta...
Maria

#2 - - Elin:

Hej Maria!

Det var bra att Du fick din MR. Nu vet du mer. Förmodligen har du en kombination av reumatism och kvardröjande bäckenuppluckring, som jag kanske? Om det är reumatism kommer du få super medicin. Du är ung och de kommer definitivt ge dig det bästa och dyraste. Någon form av biologisk medicin blir det. Nu måste du verkligen få en remiss till en bra reumatologisk avdelning på sjukhus. Röntgen på händer och fötter visar sjukdomens utbredning. Det här kommer bli kalas bra... Jag vet (av egen erfarenhet)! Hör av dig om du har flera frågor! Kram Elin http://backenblogg.blogspot.se

Svar: Hej :) Jag vet inte om jag vet så mycket mer igentligen, men jag har definitivt fått mer att tänka på ;)
Jag har en remiss som ligger hos reumatologen, hoppas jag får tid ganska snart efter hand och fot röntgen. Skulle tro att det dimper ner ett mail nån dag här snart.. just nu har jag fullt upp med att inte oroa mig för hästen med ont i hasen som jag ska till vet med morgon...
Vi höres! Kram
Maria