Länkar Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Har du fött barn sista fem åren?

Hjälp till att få vården av gravida bättre genom att berätta om dina upplevelser.
 
ca 20 frågor, världsomspännande undersökning.
 
Jag hittar inget slutdatum, jag antar att dom stänger undersökningen när dom fått tillräckligt många svar.
 
 

http://www.iresearch4birth.eu/iResearch4Birth/en/ab2.wp

#1 - - Kajsa:

Hej!! Sitter i samma båt som du och undrar lite hur det går för dig? Har du fått komma till Ängelholm? Fy jag har haft si-leds problem nu i snart fyra år sen min "stora" tjej föddes. Gått genom sjukgymnastik mm utan hjälp! Varit sjukskriven mestadels, är du sjukskriven? Jag är på gång att utredas för operation men har inte fått någon tid än. Har du gjort MR och vad visade det isf? Ha det gott kram!

Svar: Hej!Hujedamig, vi är alldeles för många i den här båten tycker jag :) Vad bra att du är på g att utredas för operation! Jag hoppas att jag snart är där jag också :) Än så länge har jag inte fått komma dit. Det närmar sig dock eftersom jag precis i går fick tid hos ortopeden här i Sundsvall,den 25 mars, jag hoppas få ett betalningsförläggande och en remiss till Ängelholm efter det besöket. Hoppas hoppas hoppas.. Får jag inte det har min läkare sagt att han kan skicka en remiss direkt till Ängelholm, men då får vi betala resor och åtminstone första besöket själva.
Jag har gjort MR och jag har för mig att det visade tecken på inflammation eller att det varit inflammation i lederna. Kommer inte ihåg exakt vad det stod. och jag kan blanda ihop det med datortomografin också.
Enligt reumatologen jag var på utredning hos har jag allafall inte inflammation men det syns att fogarna är skadade. I övrigt ser mitt bäcken tydligen fint ut.
Jag är tyvärr heltidssjukskriven fortfarande, och tränar vanligtvis sjukgymnastik 2 ggr i veckan, jag har just haft ett rejält bakslag på snart 2 månader, så just nu småtränar jag hemma bara. Gör du någon sjukgymnastik nu?
Har du testat att gå till osteopat eller liknande? Jag har just bokat en tid till nästa vecka.. skitnervös.... livrädd att jag ska få så ont att jag inte kan köra hem själv, men han lovade att han anpassade behandlingen efter tillståndet så det är väl bara att hoppas på det bästa.
Kram och lycka till med utredningen!
Maria

#2 - - Kajsa:

Ja osteopat, kiropraktor och naprapat testade (lite föööör många gånger) tyvärr bara pengar i sjön för mig men vet att många blivit hjälpa av det också. Hoppas han kan hjälpa dig! Önskar nästan att man kunde spola fram tiden några månader😊 allt är så ovisst nu men precis som du säger, det är iaf i rullning nu. Kram

Svar: Hej :)Tränar du hos någon sjukgymnast som är bra på bäcken och framför allt foglossning? Om jag förstått allt rätt skiljer sig foglossnings- uppträningen en del mot vanlig rygg-bäckenbesvärs-träning. Just i och med att det är så väldigt små steg i början just för att få igång alla muskler.
Jag tycker även traditionell kinesisk akupunktur och kraniosakral terapi har varit bra för att få igång alla delar av kroppen och att släppa på alla små spänningar som man bygger upp hela tiden har varit bra.
Tyvärr har man ju inte råd att köra på fler alternativa metoder samtidigt.
Men vi får se, man måste ju ha turen att träffa rätt person på rätt plats också..
Jag önskar också att jag kunde snabbspola livet just nu. Jag skulle vilja ett år framåt.
Då har jag gått igenom våndan med att opereras eller inte och jag vet lite mer vad framtiden har i sitt sköte. Förhoppningsvis är jag hyfsat färdig-deprimerad om allt bara tyder på att "this is as good as it gets". Så ett år fram tack :)
Hur länge kan det dröja innan du får tid för utredningen?
Kram
Maria

#3 - - Kajsa:

Tränar sjukgymnastik typ 3-4 gånger i veckan men ger inte så mycket det heller tyvärr men känns ändå skönt att bygga upp muskler i området men frustrerande att muskler inte "vaknar" hur mycket man än tränar. Min ena sätesmuskel tex är helt bortkopplad på nåt vis.

#4 - - Anonym:

Dröjer säkert någon månad, hoppas du också får komma dit snart. Kan uppdatera när jag varit så vet jag lite mer

Svar: Ja! Gör jättegärna det! Berätta gärna om hur det går till och sådär :) Om du inte vill skriva det offentligt kan du maila mig på [email protected]
Maria