Privat, Träning Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, Träning, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, steloperation av bäcken, symfyseolys

Februari har gått

Och jag går bättre och bättre :)

Det som är häftigast måste jag bara börja med. Nu för tiden sitter mitt bäcken ihop. Alltså på riktigt,inte bara på röntgenbilderna. Jag hade helt ärligt glömt hur det kändes. Men nu när jag sitter eller står eller går så är det inte en ständig kamp att bara hålla sig någorlunda upprätt. Jag har ju naturligtvis inga direkta muskler i funktion, men det känns verkligen att bäckenet sitter ihop. Det är så många småsmärtor som försvunnit, det drar och sliter inte, jag blir inte lika fort illamående när jag gör något. Jag blir fortfarande både trött, yr och illamående men det tar längre tid!

 Jag har ju börjat med sjukgymnastiken igen.

Just nu ser varjedagpasset ut så här:

Armhävningar mot vägg 20+3

Tåhävningar 20+3

Knäböj ( djupet på böjningarna efter dagsform) 20+3

Nästan riktiga stjärtlyft (alltså inte riktigt där än, men snart så) 20+3*5sek

Pressa högerben och vänster arm mot underlaget (dvs sängen), växelvis med vänster ben och höger arm 20+3*5sek

 

Två ggr i veckan är jag på vårdcentralen och tränar, då gör jag hemprogrammet hemma på morgonen och sen vilar jag lite och sen åker jag och gör detta:

Ligger på mage på en bänk och lyfter 3 kg hantlar från raka armar till böjda 10*3 st

2 kgs hantlar lyfter jag med överarmen mot kroppen och underarmen ner mot golvet och sedan upp mot rumpan tills armen blir rak längs sidan.

10*3

1 kg hantlar armarna från hängande rakt ner till rakt ut som ett flygplan

10*3

 

 Sen står jag vid en maskin och drar handtag från axelhöjd snett framåt nedåt till bäckenhöjd, inför varje repetition måste jag spänna och fokusera på bäcken mage ländrygg. 3 kg står vikten på 20*3

 Sitter vid en annan maskin och drar en stång ner från raka armar uppåt till ungefär brösthöjd framför mig, inför varje rep sitta rakt, spänna bäcken mage rygg 20+10*2

Sen höjdpunkten! GÅBAND! Jag är äntligen tillbaka på gåbandet :)

Under lägsta hastighet 2 minuter. Belastning efter dagsform. Hänger vikten på armarna om det är en dålig dag bara för att få rörelsen. Det är en enorm frihetskänsla att kroppen gör riktiga gårörelser även om jag måste avlasta tyngden.

Nånting som än så länge inte blivit särskilt mycket bättre (kanske lite, är osäker) är att det fortfarande gör extra ont vid mens och ägglossning. Jag hoppas det blir bättre och bättre framöver.

 Ja, jag ökar på övningarna ca var fjärde femte dag hemma och en gång i veckan på sjukgymnastiken. Om det funkar. Min intention är att öka var 4 dag. Går det inte pga att jag är sliten och öm tar jag det dagen efter, ökningarna är små ofta retligt små. Men jag tänker som så att hellre öka lite och ofta för att slippa backa. Jag hatar att backa i träningen eller ännu värre bakslag.. hatar bakslag.

 I mars är det dags att åka på återbesök och jag tror det blir ett positivt sådant :)

 Sen blir det varmare och varmare och jag kommer bli bättre och bättre för varje månad! Längtar!!

#1 - - Elin:

Vad glad jag blir när jag läser att du mår allt bättre! Det är fantastiskt! De där allra första turerna på gåbandet... Ett jätte grattis till dig! Vilken tur vi har som har fått hjälp! Jag fortsätter att må bra och att öka min träning. Grattis och ta hand om dig. Låt ditt tillfrisknande ta tid och njut! Kram Elin

Svar: Hej!!Tack och så slog du som vanligt huvudet på spiken,, låt tillfrisknandet ta tid... jo enkelt.. inte... njut... ja fast det går ju inte fort nog ;) Men jo, jag njuter av allt jag kan göra nu som jag inte kunde förut. Änsålänge är det ju inte särskilt många saker, men vetskapen om att allt kommer bli så himla bra är bara alldeles underbar!!
Kram till dig!
Maria
Maria