Länkar, användbar information Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys

Om du behöver mer hjälp

Tänk på att en positiv inställning hjälper dig i ditt tillfrisknande!

http://www.theemotionmachine.com/5-attitudes-wired-in-happy-and-successful-brains

 

Men medan du frisknar till kan det vara bra med lite extra hjälpmedel.

I Sundsvall har vi t.ex. Friskhuset som har en del bra saker.

http://www.friskhusetsundsvall.se/system/webshop.asp?HID=737&FID=731&HSID=12797

Och en sak till som åtminstone inte jag hade en enda liten tanke på varken under graviditet eller första tiden under min rehabperiod. Din vårdcentral har möjlighet att hjälpa dig med avlastande sittdyna t.ex., rullstol om du har väldigt svårt att gå och säkert en hel del saker till jag inte vet om.

Dock måste du nog FRÅGA TYDLIGT om det. Det är inte meningen att du ska genomlida en graviditet och hoppas på att överleva, det är meningen att du ska ha en dräglig tillvaro. Och det samma gäller för dig som fortfarande har ont efter förlossningen och dig som får ont först efter förlossningen. och alla andra som har ont med förresten. Det är ju det vi betalar skatt för!

Jag har ingen aning om hur det fungerar på andra vårdcentraler men jag pratade med arbetsterapeuten på min vårdcentral.