Privat, användbar information Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, symfyseolys

boken är färdigläst :)

Nu har jag läst färdigt boken ”Bekkenlösning”. Den är helt klart läsvärd och det finns gott om tips och råd och att tänka på.

Det var i och för sig väldigt jobbigt bitvis och inse hur mycket fel jag gjort och hur mycket vården inte vet om eller helt enkelt skiter i. Jag hoppas det beror på okunskap, det känns bättre än att ingen över huvud taget orkar bry sig.

Men jag har verkligen gjort en känsloresa i och med boken. Har fått lägga ifrån mig den flera gånger och bearbetat min foglossningsresa innan jag har kunnat fortsätta läsa.

Ett tips är att läsa den när man är gravid och börjar få problem, det finns en hel del tips om vad man bör tänka på inför förlossningen och tiden närmast efter. Tex hur viktigt det är att det står i journalen att man har problem. Och att man inte ska ligga i gynpossitionen. Hade varit bra för mig att veta när jag blev skickad upp och ner i gynstolen under min första igångsättning när halva sjukhuset skulle in och ”känna ordentligt”.

Fast då hade jag idag inte vetat hur det känns när man har så ont att man hör vad folk säger men inte klarar att svara på tilltal.

Å tredje sidan känns det som en sån sak som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att inte veta.

Det som är skönt med boken är att man inser att det faktiskt inte är helt ovanligt och att det finns en hel del kunskap om man orkar leta.

Det som är jobbigast är att inse hur lite kunskapen som finns har kommit till vården. Hur kan det vara så att en sån vanlig åkomma som foglossning inte är intressant för samhället. Det finns ju pengar att tjäna för samhället och välmående för kvinnor med familj. Hur kan det inte vara intressant?

#1 - - Anne Høidahl:

Tusen takk for så gode tanker om boken! Men kom i håg: All informasjon som jeg samlet og skrev om i boken, er fra før 2001. Jeg håper virkelig at mye ny kunnskap har blitt fanget opp av både helsepersonell og gravide etter 2001! Tenk bare på at da jeg skrev boken var Internet i sin startfase. Tenk på alle de doktorgradene som er tatt på bekkenløsning etter 2001! Ja, det har skjedd en god del når det gjelder forskning - og ikke minst har gravide muligheten til å finne informasjon på internett. LKB i Norge ble startet i 1987. Men jeg er enig: Mye informasjon skal spres selv i 2013. Tusen takk for at du tar din del av jobben og sprer god informasjon på din blogg! Klem Anne Randi

Svar: Hej! Oavsett om boken är från 2001 och mycket av innehållet är från innan dess är det mycket i den som man inte ramlar över vid en snabb sökning efter information här i sverige alla fall. Du får komma ihåg att problemet med bäckensmärta efter förlossning inte finns i sverige ;) Vi har ingen egen förening och överallt står det bara att det går över, inte är vanligt med problem efteråt och inget att oroa sig över. Jag vet inte varför men för att hitta information om saker att tänka på inför förlossningen vet jag inte vad man ska söka efter. Det enda jag läste om foglossning och förlossning var att det brukade gå bra och att foglossning alltså inte är anledning till kejsarsnitt. Så jag tycker verkligen att din bok är bra även idag :) Och jag önskade att jag läst den under graviditeten. Vi får jobba vidare på att sprida info!
Maria