Forskning/avhandling/studier, Länkar, användbar information Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Blandade länkar

En gammal hemsida från 2003 av en kvinna med foglossning, sidan är på engelska och det är hur mycket text som helst. Hennes erfarenhet säger gå till kiropraktor. Det finns en del berättelser från andra kvinnor med foglossning med och vill man slippa känna sig ensam kan man ju läsa lite och kanske snappa upp ett och annat gott råd.

http://www.plus-size-pregnancy.org/pubicpain.htm

Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager, LKB. Den norska sidan jag lagt till förut har något som heter ”Likemannshjelper”, Det är någon man kan ringa till och få råd och hjälp. Som dessutom har tystnadsplikt, läs mer här:

http://lkb.no/

I den danska föreningen

http://www.baekkenloesning.dk/ finns det stödgrupper, även det folk att ringa och få stöd och hjälp från. Den byter ju snart sida till www.baekkensmerter.dk

Känner man att man är i behov av det är det bara att bli medlem i valfri förening och ringa eller maila J

Bor du i värmland? 2009 kom Landstinget i Värmland ut med följande vårdprogram: Bäckensmärta vid graviditet – sjukgymnastiska behandlingsriktlinjer

http://www.liv.se/sidkat/11213/B%C3%A4ckensm%C3%A4rta%20vid%20graviditet.pdf

Läs den och skriv ut och ta med till din sjukgymnast om du inte tycker rekommendationerna följs. Det är inget fel att upplysa vården om något dom inte vet. Det hjälper dom att bli bättre och det hjälper andra kvinnor att få bättre vård. Det kan det väl vara värt? J

Här tycker det finns bra info, även om jag tycker det borde framgå lite mer att man faktiskt kan förstöra för sig själv om man inte lyssnar på kroppen. Att det faktiskt sliter på ledband och bindväv när vi anstränger oss för mycket. Hormonerna gör ju allt lite elastiskare, och musklerna måste jobba extra. Jag hittar inte från vilket år det är, men naprapaten som skrivit artikeln hälsar alla välkomna dit.

http://www.babygruppenonline.se/foglossning/

Naprapaten som skrivit artikeln ovan säger på sin hemsida att hon är intresserad av graviditetsrelaterade besvär och har bra kontakter till ortopeder, medicinsk fotvårdare, neurolog mfl. Hon finns på Södermalm i Stockholm.

http://www.hanfotnaprapati.se/

Jag tycker att det här är bra information också. Men Jag förstår inte hur dom kan skriva att ”vissa kvinnor har fortfarande smärta från bäckenlederna ett år efter förlossningen” för att sedan skriva ”En del kvinnor som hade bäckenledsmärta under graviditeten får tillbaks smärtor varje månad innan mensen.”

Rent teoretiskt känns det som att det är att motsäga sig själv.

http://se.babycenter.com/a546492/symfyseolys-foglossning

#1 - - Linda:

Hej!

Verkar som att du precis som jag är lite besatt av "foglossnings-googling"! Inte konstigt att man blir det när det inte finns ordentlig kunskap eller riktlinjer om hur man ska hjälpa sådana som oss. Jag tror att jag nu har läst alla trådar (minst en gång) som finns på familjeliv etc som handlar om foglossning! Jag har haft foglossning konstant sedan förlossningen, och även innan den. Nu 8 mån efter förlossningen har det blivit värre och jag är nu heltidssjukskriven.

Tack för ditt tips om sköldskörteln. I min släkt har många problem med den så det ska jag kolla upp.

För tillfället testar jag en kur antiinflammatoriska tabletter, utifall att jag har en inflammation. Det är inget som direkt sägs hjälpa mot bäckensmärta, men jag tänker testa allt jag kan. Läste på familjetråd att en person blivit hjälpt av det och det räcker för mig! (Läste fö även om en person som blev av med foglossningen när hon började äta medicin pga sköldkörteln!)

Mina besvär är värre i samband med ägglossning och mens, alltså är besvären hormonstyrda. Hur är det för dig? Så jag funderar på om man kan få hjälp av tex p-piller som ju förhindrar ägglossning. När jag googlar på engelska hittar jag lite information om denna lösning, men ingen info på svenska. Där hittar jag snarare personer på familjeliv som tycker de blir sämre av p-piller. I övrigt så har jag i dagarna noga granskat marknaden av kiropraktorer/naprapater/sjukgymnaster i Sthlm som verkar kunniga (och som inte bara ger mig stabiliseringsövningar). Var bor du? Ytterligare en grej, när jag söker på engelska så hittar jag samband mellan pronation och bäckensmärta, hittar dock inget på svenska om detta. Jag pronerar så har nu börjat ha på mig joggingskor med inlägg på mig inomhus. Tydligen är det även så att överrörliga ofta pronerar och överrörlighet är ju en riskfaktor för foglossning. Vad mer..., har fått svårt att sitta längre stunder så tror att jag ska köpa tempurkudde att sitta på samt ha i svanken. Sen har jag upptäckt att det hjälper mkt för mig att slappna av när det gör ont. Det var allt för den här gången, återkommer när om jag dyker på ngt mer intressant i foglossningsdjungeln!

/Linda

Svar: Intressant! Absolut intressant.
Tack så mycket för ditt inlägg!
Det jag hittar om p-piller och foglossning är att det inte är en riskfaktor för att få foglossning nuförtiden. Dock har jag ju hittat en del tidningsartiklar om hormonspiral som utlöst foglossning. Så själv är jag väldigt skeptisk (läs livrädd för att bli sämre :) ) till att prova att tillföra några hormoner utan att vara säker. Jag får också ondare i samband med ägglossning och mens.

Jag har läst en svensk studie om fotmobilisering här: http://www.narhalsan.se/upload/PV%20skaraborg/Nya%20webben/FoU-centrum%20PV-TV/Rapporter/2005/p2005_2.pdf

Så det vore kanske nått.

Även det här vore kanske intressant för dig http://www.hanfotnaprapati.se/Hon skriver på hemsidan att hon dels är intresserad av graviditetsrelaterade besvär, vilket ju är ett plus :) och så att hon har bra kontakter till det mesta vad det verkar. Södermalm i Stockholm, beror ju på hur långt du har dit, om du klarar resan utan att få väldigt mycket ondare.

Har du testat tempurkudde än? Är nyfiken på hur det funkar. Jag har också ont för att sitta och kan inte sitta långa stunder varken hårt eller mjukt, så jag ligger väldigt mycket varvat med att sitta, stå och gå. Men mest ligger jag, tyvärr. Fast jag är mycket bättre! För ett år sedan kunde jag inte sitta alls :) Så om ett år till räknar jag med att aldrig vilja sitta : När jag blir bra ska jag aldrig sluta gå!! Jag ska gå dygnet runt ;)

Jag bor i utanför sundsvall och har varit hos Tomas Torstensson på Sundsvalls Sjukhus på ”utredning”. Han tar emot från hela Sverige. Han är sjukgymnast och har forskat om foglossning tillsammans med en annan sjukgymnast och en läkare. Jag går just igenom hans rehab- ”program”. Som ju är helt individuellt beroende på hur mycket och vart man har mest problem.

Ser fram mot fler tankar och tips från dig!
Med vänlig hälsning Maria
Maria