Privat Foglossning, bäckensmärta, symfyseolys

Tredje behandlingen med kraniosakral terapi

I måndags den 10 juni gjorde vi min tredje behandling. Eller jag gjorde såklart inte så mycket mer än ställde till med besvär eftersom jag behöver byta ställning.

Det fortsätter att förvåna mig, jag förstår inte hur det funkar och måste nog börja plugga igenom lite mer om själva behandlingsmetoden för det känns helt mysko att det ska fungera. Men jag hävdar att det fungerar.

Domningarna i rumpan är fortfarande borta, pirrningarna i svanskotan likaså. Jag är rörligare och jag känner numer skillnad på var smärtan kommer ifrån.

Det är inte längre ” från skulderbladen till knäna i lite olika intensitet” Nu kan jag specificera smärtan mycket bättre. Och jag kan känna kroppen igen.

Nu i måndags upptäckte jag helt plötsligt att jag kände när jag tog mig på höfterna. Alltså huden på höfterna kände att jag tog på dom. Det kändes inte längre som att jag tog på nått med händerna och så gjorde det ont i höfterna utan jag tog på höfterna med händerna och jag kände det även på höfterna. Det var så häftigt att jag var tvungen att ta på höfterna hela kvällen!

Jag hade inte ens tänkt på att det inte kändes normalt. Det är väl så länge sen det kändes såhär att jag hade förträngt det.

En annan sak är att det inte längre svider i musklerna när jag gör mina övningar, så jag känner mig positivt inställd till att öka på lite. Fast jag vet att jag måste ta det lugnt och jag vet att jag kommer tycka det går alldeles för långsamt, så tror jag ändå just nu att det kommer gå fortare än jag har vågat hoppas förut. Jag hoppas att jag snart kommer kunna göra ”riktigt” övningar. Inga sånna här låtsasövningar som får en att känna sig kränkt över att man inte klarar av ens ett vanligt hederligt stjärtlyft utan måste dela upp det i tre övningar.

Övningar som i det gamla livet var för fjantiga för att ens utföra som träning är nu för svåra. Var är logiken undrar jag.

Jag har även varit hos kurator i veckan. Och det tänker jag varmt rekommendera. Det känns skönt att få säga allt det där man inte får säga, och allt man känner men aldrig skulle erkänna att man känner. Jag tänker inte skriva nått särskilt mycket mer om mina kuratorbesök, men jag tänker fortsätta.

Det är inget konstigt med att gå till en kurator eller dylikt.

Långvarig smärta och ovissheten om hur länge man ska ha kvar den kan bryta ner vem som helst. Besvikelsen över bemötandet och okunskapen inom vården är bara det en anledning till att bryta ihop. Och ihopsamlade aggressioner kan förstöra vilken relation eller vilket liv som helst.

Och tacka för att man blir argsint! Ont hela tiden eller till och från, oförmåga att utföra sina dagliga sysslor, sitt jobb, sina fritidsaktiviteter, inte kunna ta hand om sin familj som man är van, inte kunna vara sig själv helt enkelt. Och att behöva be om hjälp med allt. Listan kan göras hur lång som helst.

Tveka inte att söka hjälp, du behöver inte bara ta hand om kroppen, Även själen och knoppen behöver lite avlastning!

#1 - - Linda:

Hej igen!

Ang ditt "stjärtlyft" så tänkte jag bara berätta att jag fick övningen "litet bäckenlyft" (liggande, benen i 90 grader lutandes mot ex stol, lyft rumpan lite samtidigt som du kniper och aktiverar inre bukmuskulaturen) av en sjukgymnast. Jag testade övningen några ggr men slutade snabbt eftersom jag fick mer ont av den. Pratade för ett tag sen, i min jakt efter kunnig sjukgymnast, med sjukgymnast Emilia på Fysionu i Sthlm och jag tyckte hon verkade kunnig. Hon sa som exempel, utan att jag nämnde det jag skrev ovan, att tex liggande bäckenlyft inte är en bra övning. Hon pratade om att stående stabiliseringsövningar belastar bäckenet mindre och därmed är bättre. Vet inte om hon har rätt i det, men hon hade iaf rätt gällande hur bäckenlyft funkar( för mig). Jag ska boka in ett möte med henne, svindyrt eftersom hon är privat. Om du hör ngt om landstingsanknuten sjukgymnast i Sthlm så meddela mig gärna! Är du nöjd med den sjukgymnast du har nu?

/Linda

Svar: Hej!Vad bra att du ska dit, till fysionu alltså! Jag har läst flera som rekommenderat det! Hoppas du blir bra fort! Jag ska absolut lägga ut om jag hittar nån landstingsanknuten. Men jag tror att man oftare får bättre hjälp av dom som inte är det tyvärr.
Jag tycker det hon säger låter vettigt, tyvärr klarar jag inte av varken små eller stora bäckenlyft oavsett om jag ligger eller står ännu, men snart så :)
Än så länge gör jag lyften helt utan lyft så att säga. Kniper med skinkorna för sig, inre bäckenmuskulaturen för sig och pressar svanken mot sängen. Dom tre övningarna ska i framtiden bilda ett lyft :) när jag kan spänna allt samtidigt igen. Helst utan att dö stora smärtdöden :)
Jag är nöjd med min sjukgymnast, han såg till att jag kom till Tomas Torstensson på Sundsvalls Sjukhus för utvärdering och nu följer vi den rehabplan som Torstensson rekommenderar. Än så länge händer det ju inte så mycket, men jag avancerar långsamt. Min sjukgymnast har en dialog med Torstensson när han känner att han behöver hjälp och jag har skrivit ut en del papper åt honom från sjukgymnastförbundet bland annat. Så jag tror vi kommer fixa det här tillsammans :)
Jag hoppas du berättar när du varit hos Emilia, för jag är väldigt nyfiken och är hon bra borde ju fler gå dit!
Lycka till med besöket!
Maria

#2 - - Linda:

Nu är det jag igen!

Tänkte först skriva att jag tycker du är grym som har fixat den här bloggen. Jättebra med ngn som sammanställer all den spridda (men tyvärr så ofullständiga) info det finns om detta ämne.

Var har du läst om folk som rekommenderar Fysionu? Jag har bara läst om en på familjeliv som blev bra, fast det var under graviditeten. När jag tänker efter så känns intiutivt stående stabiliseringsövningar, i de fall man fixar dem, bättre än liggande eller sittande, precis som Emilia på Fysionu sa. Det är ju mest stående som man naturligt aktiverar dessa muskler och det brukar ju vara bra att träna på samma sätt som man använder musklerna i vardagen. Men de två sjukgymnaster jag gått till hittills har bara gett mig liggande eller sittande övningar. Ska bli spännande att se hur Emilias övningar funkar.

Jag får dock för mig att det finns en övertro till denna inre bukmuskulatur. Jag har tränat den varje dag i ett år och känner mig faktiskt stark där, men inte verkar det hjälpa mig. Det måste ju finnas fall där det är ngt annat som är problemet, det finns ju andra viktiga muskler i kroppen också! I riktlinjerna från sjukgymnasternas förbund (tror du lagt upp dem på din blogg) så står det ju att det enda som har bevisad effekt är individanpassad träning, inkl stabiliseringsträning. Men det verkar inte vara lätt att få tag på ngn som tillämpar annat än stabiliseringsträning. Torstensson är ganska ensam på det planet sa min sjukgymnast. Fast jag är kanske inte redo för annat än stabiliseingsträning, idag gjorde jag 3 tåhävningar och blev väldigt trött i ryggen av detta. inte ont direkt, men trött. Får se hur det känns imorgon.

Jag har 2 ggr pratat med Torstensson i telefon och blivit lika insprierad varje gång. Så härligt att prata med ngn som är kunnig och brinner för detta. Han tog sig tid för mig i 1 timme båda gångerna vi pratade.

Har du testat kiropraktor? Jag har inte vägat det än men funderar på att gå till en bara för att få ett utlåtande utan att bli knäckt. Jag tror att de ofta kan se mkt låsningar, sneda bäcken osv som inte sjukgymnaster ser, sjukgymnaster känns mer teoretiska kan jag tycka.

Det är bra att göra övningen så som du gör tror jag, att dela upp den i tre övningar. När man gör alla samtidigt känns det liksom lite krampaktigt tycker jag, gillar inte övningen riktigt.

Oj vad jag skriver! Tänker så mkt foglossning numera... Trevlig kväll!

/Linda

Svar: Jaa du var har jag läst det? Jag har läst forumstrådar så jag nästan fått krupp i min jakt på tips:) Så jag vet att jag stött på det flera gånger, men exakt var kan jag nog inte säga på rak arm. familjeliv vet jag tror det var det första ställe jag läste det på, men jag vet att jag läst det på fler ställen. Forumtrådar brukar jag inte spara om dom inte innehåller massa bra info så jag kan tyvärr inte vara mer precis än så :)Har du funderat på att åka till Torstensson för utvärdering? det kanske hjälper dig att få reda på vad du behöver träna?
Jag har inte testat kiropraktor, men jag tror att jag kommer göra det om jag kör fast igen när jag är bättre. Just nu har jag fullt upp med att stabilisera mig :)
Det jobbigaste är att det inte bara går att träna sig ur det hela tycker jag. att man måste vila och får ont av ingenting är så jädra nedbrytande.

Sittande övningar måste vara döden... att sitta är ju svårt nog utan övningar. Ja, att få individuellt utformad träning av någon som vet vad som ska göras är nog tyvärr inte det lättaste just nu. Men jag tror absolut det är bra att söka hjälp på flerhåll.
kiropraktor och sjukgymnast tillsammans är nog inte helt fel :)
Hoppas vi hörs snart igen :) det är trevligt att prata med andra i samma situation och få lite tips och råd! på familjeliv är vi några som testar lite olika behandlingar och delar med oss av våra upplevelser. du kanske redan sett det annars kan du kika här
http://www.familjeliv.se/Forum-3-149/m69387186.html

ha det bra sålänge :)
Maria