Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys

Reumatologen check, bassängträning inbokad!

Jag har varit hos reumatologen och jag är frisk. Ingen reumatism kan ses.

Det är bara att fortsätta träna så går det nog över snart, sa hon hurtigt. Och la till: Det är ju ingen brådska, du behöver ju inte stressa.

Och: Det är väl skönt att veta att du är frisk?

 

I huvet ja... Hur frisk som helst i huvet, det kan jag skriva under på närsomhelst. Men kroppen känns inte särskilt frisk, i alla fall känns den inte ett dugg användbar.

Och jag har visst bråttom, herregud. Skitbråttom faktiskt. Jag skulle ju varit i full funktion för minst 2 år sen. Och då är det otroligt snällt räknat om jag får bestämma själv.

Fast om det här snart går över är jag såklart glad att jag inte har reumatism. Om det här inte går över vette tusan....

 

Men vips fick jag en tid till en sjukgymnast-student, för bassängträning.

Jag tycker faktiskt att det är bra att jag hamnat hos en student. Dels för att jag kan tjata hål i huvudet på henne om foglossning och träning, dels för att hon har all rätt i världen att fråga fler sjukgymnaster om råd utan att det är konstigt. Å så är hon ju student, hon borde vilja lära sig så mycket som möjligt.

Å jag slipper nån stressad sjukgymnast som vill ha semester helst igår :) win-win? Vi får väl se.

 

Jag var i åtminstone på undersökning. Den gjorde ju såklart lite ont, men inte som förr, när jag hade dyngont. Inte lika skärande, bultande, illamåendeframkallande smärta. En behagligare smärta, om man kan kalla det det. Lite mer molande, värkande liksom.

Senare på em/kvällen var det värre. Och dagen efter var det värre. Och dagen efter det var det inte heller nån tip-top dag.

 

Å jag var inte beredd. Hur konstigt det än kan låta, jag borde såklart varit beredd. Men jag tyckte undersökningen var så mild och försiktig att jag var helt säker på att jag inte skulle märka av den.

Att jag var lite lätt yr och illamående efter undersökningen tänkte jag inte så mycket på. Jag menar, jag hade kört bil till sjukhuset, stressat in på centralreceptionen, stressat ut och tagit bilen till andra sidan sjukhuset.

Smart att ha sjukgymnastik och centralreception i varsin ände av sjukhuset...

 

Jaja.. Idag är alla fall min första bassängträning inbokad :) Det ska bli sååå himla kul :) Jag ser verkligen fram mot det. Och hoppas att jag inte blir dålig av den.

Reumatologen var säker på att jag kommer bli såå himla bra av den, nu tror jag kanske inte hon egentligen vet vad hon pratar om. Men jag ser fram mot träningen allafall :)

#1 - - Elin:

Hej! Vad skönt! Ytterligare en sak är avprickad på din lista mot bättre hälsa. Nu tycker jag att Du ska fundera på operation. För mig har steloperationerna av SI-lederna betytt så otroligt mycket. Sjukgymnastik är kanon, nästan alltid, men det hjälper inte enbart hela vägen för oss alla! Kram E
http://backenblogg.blogspot.se/

Svar: Hej!Ja, jag har pratat med min sjukgymnast om det. Ska ta det med min läkare också tänkte jag, nästa gång jag ska dit. början på dec nångång :)
I allafall vill jag ha ett utlåtande för om jag är operabel eller ej :)
Kram till dig!
Maria

#2 - - linda:

Hej! Tänkte bara berätta att jag under ett års tid gått till så många sjukgymnaster att det börjar bli pinsamt. Ingen sag ngt fel på mitt bäcken. Fick tips om läkare och ortoped Ulf Linden på cityakuten i Sthlm. Han fixade en kollega till mig som ett år efter förlossningen inte kunde gå pga snedställningar I bäckenet. Han såg att min högra SI-led har dålig rorlighet och dessutom är ibland höger bäckenhalva framåtroterad och ibland bakåtroterad. Han håller nu på och manipulerar mitt bäcken (utan att det knakar), vi får se hur det går. Har du koll på om ditt bäcken är rakt? Tänkte bara tipsa om detta. Kram/Linda

Svar: Hej!Tack för tipset :)
Jag vet ju inte mer än att alla som tittat och klämt hittills tycker det är rakt. Fin rygg, fin svank, rakt bäcken, bra rörlighet dok lite långsamt och lite stelt. Det är vad alla kommer överens om. Jag ska testa klart bassängträningen och sen får vi se. Helt klart bra ju fler tips och valmöjligheter som trillar in.
Hoppas det går bra för dig nu! Jag skulle bli jätteglad om du kunde uppdatera mig om resutatet framöver :)
Kram
Maria