foglossning.blogg.se

Här tänkte jag samla information om foglossning under och efter graviditet. Då jag själv drabbats och söker med ljus och lykta efter information tänkte jag samla det jag hittar och hoppas att andra ska kunna få lite hjälp på vägen och kunna hitta information lite lättare :)

Min träning

 Efter lite funderande kom jag fram till att jag kanske skulle uppdatera min träning lite. Jag menar jag har ju gått från att med stor smärta knappt klara av att pressa ryggen lätt mot sängen 3x1 sekund, knipa 3x1s och knipa med rumpan 3x1s, till NU.

2 år senare.

Efter blod, svett, nåja, man svettas faktiskt av smärta också.. och massor av tårar. Kanske mest tårar faktiskt. Tårar för att det tar så lång tid, tårar för att det gör ont, tårar för att ingen tror på att man ska bli bra, tårar för att det ALLTID kommer bakslag. Så ÄR det bara. Tårar av maktlöshet och frustration. En jädra massa tårar helt enkelt.

Och hur långt har jag kommit nu då?

 

Jag tränar hos sjukgymnast 2 ggr i veckan och då kör jag det här programmet:

 

Tåhävningar med armlyft 20st *3

Armhävningar mot bänk (ungefär mitt på lårethöjd) 12st*3

Dra gummiband mot bäcken, spänn och stabilisera bäcken/rygg 20st*3

 

Ligger på rygg på en bänk och jobbar arm och bröstmuskler med 3 kg hantlar 20st*3

Ligger på mage på en bänk och jobbar armar+ lite rygg med 3 kg hantlar 20st*3

 

Står upp och lyfter hantlar med raka armar ut åt sidorna, upp till axelhöjd. 2 kg hantlar 20st*2 och 3 kg hantlar 20st*1

 

Står upp och lyfter växelvis hantlar från höfthöjd till brösthöjd med böjd stilla armbåge. 3 kg hantlar 20 st*3

 

Står vid en maskin, med ryggen mot maskinen och drar snören med handtag från axelhöjd ner till höfthöjd, med fokus på att hålla bäcken och rygg stabila. 3,4 kg, 20 st*3

 

Står vid en maskin vänd mot maskinen och drar ett långt handtag från axelhöjd till höfthöjd, med raka armar, fokus på stabilitet i bäcken och rygg, 10 kg 20 st*1 och 7,5 kg 20st*2.

 

Sitter på en mjuk kudde på en pall och armcyklar 15 minuter. Man tror det inte, men det blir massor av rörelse i bäcken och ländrygg. Första gången var jag helt slut i bäcken och rygg efter bara en minut.

 

Å min favorit. GÅBAND!!! Jag går på gåband.

Jag har kämpat som en galning för att kunna gå på det. Första gången jag testade gick det överhuvudtaget inte. Under lägsta hastighet och jag trodde nån försökte ha halvt ihjäl mig. Gjorde så fruktansvärt ont.

Men jag kämpade på, jag gick och ställde mig på det med ena foten på listen bredvid gåbandet, all vikt i händer och armar på räcket, satte igång gåbandet och lät det andra benet följa med gåbandsrörelsen (alltså i stort sett ingen vikt på benen alls), så långt jag klarade. Inte så långt till att börja med men sedan längre och längre vartefter veckorna gick. Ett par tre steg per ben till att börja med. Med paus mellan ;)

Nu går jag 4 minut (ökar förhoppningsvis 30 sek varje vecka!!) jag går på under lägsta hastighet. Men lägger in två st 20 sek intervaller där jag går på lägsta hastighet :) Man börjar ju bli lite snabb ;)

 

Mitt nästa projekt är att komma upp på en träningscykel. Jag har sett ut en cykel med riktigt bred sadel på sjukgymnastiken som jag tränar på. Första gången kom jag inte ens upp på den, efter några gånger lyckades jag ta mig upp, men det gjorde för jädra ont att ens försöka sitta på den. Efter ytterligare några gånger kunde jag sitta på den en kort stund men kunde inte med all vilja i världen trampa runt tramporna, som ju är helt utan motstånd och till och med hjälper till att trampa runt om man väl lyckas få ner pedalen.

Jag vet det nu, för i torsdags efter att fjärde gången i rad försökt få runt de förbeskade tramporna faktiskt lyckades!! i ren glädjeyra cyklade jag med stor koncentration 20 tramptag innan jag var tvungen att rädda mig från mig själv ;) Det skavde och gjorde ont, men det GICK. Och det är det som räknas :)

 

Sen har jag i sakta mak stretchat allt jag har kunnat komma åt. I bland måste jag ha kryckorna som stöd och balans hjälp och ibland går det ändå. Men jag brukar vicka och vända och vrida så gått det går. Och det tänjer och drar både här och där. Dessutom ökar det rörligheten. Och det är inte att förakta.

Det tråkiga är bara att det tar så lång tid att nå resultat... Men va fasen... har jag kommit såhär långt ska jag nog komma hela vägen. Ska bara shoppa lite mer tålamod nånstans. Och friskhet och glatt humör.

 

Jag behöver det eftersom jag härom veckan fick så ohyggligt ont att jag bara fick packa ihop och åka hem. Sen låg jag med feber och yrsel och illamående resten av den dagen. I torsdags kunde jag ta mig genom programmet igen, men jag fick backa ner rejält på vikterna och ta det riktigt lugnt. Idag mina damer och eventuella herrar, gjorde jag hela programmet igen. Fullt ut. Det tog bara nästan 4 timmar att återhämta mig. Och fortfarande känns bäcken och ben rätt darriga. Men ingen feber och det är inte att förakta. Bara lite yrsel, frossa och allmän sjukdomskänsla. Å jag är ju faktiskt fortfarande lite förkyld, så vad kan man förvänta sig?

Taggar: Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, Träning, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Elin
skriven :

Kramar till dig! Känner så väl igen ditt kämpande! Kramar...

Svar: Tack! Kramar behövs :)
Maria