Privat, Träning Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, Träning, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, steloperation av bäcken, symfyseolys

1 år sedan första operationen

Helt galet att det året gått så fort.

Helt galet hur mycket mer saker jag kan göra.

Helt galet hur mycket bättre jag är och mindre ont jag har.

 Men

 Frustrerande att jag trodde jag skulle varit bättre

Frustrerande irriterande att jag påverkas så otroligt mycket av mens ägglossning och kallt eller rått väder

Frustrerande hur ont det gör att ha träningsvärk hela tiden

 Summan av kardemumman är ändå att jag blir bättre hela tiden men fortfarande har problem med hormoner och kyla.

Jag försöker såklart ignorera det i lite lagom mängd, men det påverkar mig otroligt mycket.

Det är ju så mycket jag vill och så mycket jag hade trott att jag skulle göra redan nu, men det är väl bara att bita ihop och vänta och ha tålamod.

 Man måste ju låta alla vävnader i kroppen anpassa sig till rörlighet osv. Men det är svårt. Det är mycket svårt. Det är faktiskt skitsvårt att acceptera att man inte kan gå så fort som man tycker att man ska kunna för att fötterna värker och alla leder och muskelfästen och allt annat man har protesterar högljutt.

Det är skitsvårt att acceptera att alla små ligament, senor, muskelfästen, muskler osv osv inte bara fungerar utan värker och drar och krampar och sliter åt annat håll.

 Jag trodde ju att jag skulle börja arbetsträna nu typ i september, men i stället är det skjutet på till tidigast november. Jag vet att det bara är två tre månader och att jag ska vara glad att jag åtminstone är på väg att kunna börja arbetsträna.

Men ändå :)

 På träningsfronten rör jag mig just nu så mycket jag bara kan på dagarna.

Tre gånger i veckan är det sjukgymnastik. Promenad varje dag. Just nu går jag 22 minuter men planen är att öka på 2 minuter till på lördag så nu är man på gång.

 På sjukgymnastiken finns det en träningscykel med extra bred sadel, den trampar jag 3 minuter * 2 på alltså 6 minuter i dagsläget, även det stegras varje vecka.

Dessutom styrketräning mest fokus på benen och stabilitet mellangärde på måndagar och fredagar och mest fokus armar överkropp på onsdagar.

Å så försöker jag röra mig så mycket som möjligt till vardags. Det beror en hel del på hur kroppen mår hur mycket jag kan göra. Och oftast pulserar hela kroppen av olika ömhet på kvällarna.

Det är inte mycket i den här kroppen som är van vid belastning och rörelse de senaste 5 åren och det känns kan jag säga….

Oftast har jag så ont i fötterna att jag måste ha riktigt stabila gympadojor både inne och ute.

 Men det kunde såklart varit värre, jag kunde ha varit kvar där jag var för ett år sen…. Eller ännu värre, där jag var för några år sen..

Då är det här mycket bättre!

:)

#1 - - Thea:

Ja galet mycket bättre vill jag säga🙌

Svar: Det säger du helt rätt i ;)
Maria