Privat Foglossning, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, steloperation av bäcken, symfyseolys

Maj är fantastisk!

Det är liksom sommar! Varm sommar! Min kropp älskar varm sommar.

Så jag har kommit i kapp mig lite. Sambon kan göra mer och mer saker och jag har mindre ont. Jag har superrörlighet! Ok, jag kan väl erkänna att jag får ont och blir stel och att jag som vanligt kanske kör på lite för hårt lite för länge och sen måste köra retlig vila.

Och jag kan erkänna att jag inte är nån vilande solstråle utan rätt sur och fräsig när kroppen sätter ner foten och kräver lydnad.

MEN!

Jag KAN. Göra så mycket fantastiskt roliga saker nu äntligen. Köra häst till exepel. Åtminstone brukar kroppen godkänna en tur i veckan. Jag kan sätta mig på huk!! Tänk att en sån grej kan få mig att känna sån lycka?

Och smärta.. fast om jag bara sitter ett fåtal stunder om dagen och väldigt korta stunder funkar det. Långa stunder är omöjligt och för många gånger på en dag tar som bort den mesta rörligheten ungefär ett dygn, men framkallar otrevlig smärta flera dygn.

Jag har varit så himla rörlig och i farten nu i några veckor att jag vaknar x antal gånger varje natt pga smärtan som ju som vanligt bygger på sig under dagen och firar sin seger kvällar och nätter.

 Men jag tänker som så här, att eftersom jag med största sannolikhet alltid kommer ha ont, är det väl bara att vänja sig. Och eftersom jag inte verkar tåla värktabletter bättre och bättre kanske snarare tvärt om, sparar jag det till mycket speciella tillfällen. Min plan är att röra mig och göra så mkt som möjligt, både träning och vardagsrörlighet, nu på sommaren när det är varmt och sen ha nytta av att jag blivit så vansinnigt stark i höst och vinter när kylan kommer och stelnar ihop en igen.

 Jag har kollat lite videos på you tube där folk berättar hur bra dom blivit av ifuse operationen. Och det verkar som att de flesta väljer att göra en sån video ca 5 år efter op. Å då tänker jag att jag har två år på mig att trolla bort smärta och bli så stark att den här ”kvarvarande bäckensmärtan efter graviditet” som det så fint heter, inte påverkar min vardag längre.

Om jag tror att det kommer hända? Njae, inte enligt prognosen. Men den KAN ju vara fel ;)

 

Fram för mera värme till folket!!!

 

Det går förresten bra att jobba 60%

Har jag tur kan jag öka på lite mer i höst :)