foglossning.blogg.se

Här tänkte jag samla information om foglossning under och efter graviditet. Då jag själv drabbats och söker med ljus och lykta efter information tänkte jag samla det jag hittar och hoppas att andra ska kunna få lite hjälp på vägen och kunna hitta information lite lättare :)

Gästbloggare jag?

Det känns ganska konstigt och ganska läskigt och väldigt roligt på en gång!

Tänk att jag har blivit tillfrågad om att skriva ett gästbloggsinlägg J

Först visste jag inte ens vad det var, men nu vet jag!

Jag har skrivit om hjälpmedel, i vardagen, sånt som kan underlätta. Inget specifikt men en del saker kanske man inte tänker på.

Jag tror nog att allt jag skrivit där redan finns här på bloggen, men jag tänker ändå lägga ut samma del här som den som läggs ut hos http://www.gravidcoachen.se/

Mest för att jag tänker att det kan vara bra med lite mer samlad information.

Ungefär som jag hela tiden tänker att jag ska göra fler kategorier här på bloggen så det ska vara lättare att hitta, om man t.ex. vill komma tillbaka och läsa en specifik forskning/studie eller övningar eller hitta nått ställe att vända sig till.

Jag måste verkligen ta tag i det där framöver.

Vem vet, jag kanske får oanad foglossningsenergi av att se mitt eget inlägg hos någon annan J Jag startade ju trots allt bloggen från första början med förhoppningen att någon skulle få lite hjälp eller åtminstone känna sig mindre ensam.

Här kommer alla fall första delen av mitt hjälpmedelsinlägg hos gravidcoachen.se

 

DEL 1

Vi som har oturen och fått ”foglossning”/bäckensmärta, vare sig det är under eller efter graviditeten, lite eller mycket, hela tiden, eller kommer och går, eller om vi bara känner av den efter ansträngning, får ju ofta ett ganska begränsat liv. För att inte säga hysteriskt begränsat ibland.

Vad gör vi egentligen åt saken?

Vad har vi rätt till för hjälp?

Vart ska man vända sig?

Man vill inte gärna börja använda hjälpmedel eftersom man snart ska bli bra,

japp!

  Så har jag känt hela tiden.

Nu när jag har börjat använda lite mer hjälpmedel, så kan jag säga att det faktiskt finns en anledning till att det heter hjälpmedel.

Dom gör det lättare att klara att göra mera saker i vardagen.

Så varför låta bli egentligen?

Man kan göra mer saker och samtidigt bli bättre snabbare. Man kan undvika en hel del saker man gärna gör på ren tjurighet, fast man vet att man får ondare sedan. Så det måste det vara bra att ibland använda hjälpmedel.

Jag säger inte ge upp eller sluta träna.

Utan ge dig själv en chans att avlasta dig i vardagen, samtidigt som du kan göra mer saker och ha ett bättre liv MEDAN du fortsätter träna för att bli bra.

Eller ge dig själv chansen att få en bättre graviditet och en bättre tid efter förlossningen.

Och en sak till som åtminstone inte jag hade en enda liten tanke på varken under graviditeten eller första tiden under min rehabperiod;

Din vårdcentral har möjlighet att hjälpa dig med avlastande sittdyna t.ex., rullstol om du har väldigt svårt att gå, och säkert en hel del saker till jag inte vet om.

Dock måste du nog FRÅGA TYDLIGT om det.

Det är inte meningen att du ska genomlida en graviditet, det är meningen att du ska ha en dräglig tillvaro. Och det samma gäller för dig som fortfarande har ont efter förlossningen, och dig som fått ont först efter förlossningen, och alla andra som har ont med förresten.

Vad finns det för hjälpmedel? Det finns ju hjälpmedel till i stort sett allt. Det gäller bara att hitta dom.

Bäckenbälte

Om vi tar det nog allra vanligaste hjälpmedlet som de flesta av oss kommer i kontakt med är det ju bäckenbältet. Så himla bra för en del. En katastrof för vissa av oss.

Hur vet man då?

Enkelt!

Känns det bra, som att det håller ihop bäckenet och du får minskad smärta? Då är det bra!

Om det känns som att det försöker krossa bäckenet och du får ondare? Då är det dåligt.

Men det finns ju fler alternativ. Det finns bredare och stabilare och det finns stöd som är som ett slags underbyxa.

Det finns gördlar som hjälper till att hålla upp magen mot kroppen, vilket minskar belastningen på symfysen och underlättar för svanken.

Problemet är att hitta rätt för just ditt besvär.

Lite länkar som kanske kan hjälpa till:

http://www.babyprylen.se/kategori/stodbalten

http://www.sahva.dk/produkter/standard-produkter/st%C3%B8tteb%C3%A6lte-til-b%C3%A6kkenet

http://www.recoveryshorts.com/

http://www.mediconline.se/gravid-c-121-1.aspx

http://www.gravidshoppen.se/backenbalten-c-158-1.aspx

http://stellaris.se/gravidklaeder-mammaklaeder/gravidklaeder-mammaklaeder-stoedprodukter-foer-gravida.html?gclid=COSZlOn4j78CFSr4cgodZRAATg

 

Taggar: Foglossning, Hjälpmedel, PGP, Pelvic Girdle Pain, baekkenloesning, baekkensmerter, bäckensmärta, kronisk smärta, symfyseolys;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: